Kwalifikacja pełna na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
pełna
Kategoria:
studia wyższe
Poziom studiów
Jednolite magisterskie
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Dyplom

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Absolwent dysponuje pogłębioną i zaawansowaną interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka (dziecka, dorosłego), zaburzeń organicznych i dysfunkcji społecznych oraz różnorodnych strategii wspierania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Potrafi zaadaptować otoczenie fizyczne do możliwości osób z różnego rodzaju i stopniem niepełnosprawności i ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Absolwent tworzy materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, problemami rozwojowymi, a także posiada przygotowanie do prowadzenia rehabilitacji podstawowej i indywidualnych zajęć rewalidacyjnych. Wykazuje się specjalistycznymi umiejętnościami i kompetencjami określonymi zakresem wybranej ścieżki kształcenia. Potrafi efektywnie stosować naukowo uzasadnione metody rozwiązywania problemów edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych osób o odmiennym rozwoju. Absolwent posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu pedagogiki, psychologii, nauk o zdrowiu i dziedzin pokrewnych. Potrafi dostosować sposób komunikowania się do odbiorcy. Sprawnie kieruje pracą zespołu, także o charakterze interdyscyplinarnym.

Absolwent może znaleźć zatrudnienie w: przedszkolach, szkołach (specjalnych, integracyjnych, oraz w ramach edukacji włączającej), poradniach rehabilitacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, organizacjach pozarządowych, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnością i trudnościami adaptacyjnymi, także tymi wynikającymi z różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego.

Absolwent uzyskuje kwalifikacje nauczycielskie w zakresie pedagogiki specjalnej i wybranej ścieżki kształcenia. Absolwent wykazuje się znajomością języka angielskiego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Informacje o kwalifikacji

Informacje o kierunku studiów

Status studiów
Prowadzone
Tytuł zawodowy / Stopień
Magister lub inny równorzędny
Specjalności
Tyflopedagogika z edukacją włączającą; Pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową; Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną; Terapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych
Profil studiów
Ogólnoakademicki
Forma prowadzenia studiów
Studia stacjonarne
Język kształcenia
język polski
Związek z zawodami lub sektorami zawodowymi

Studia przygotowują do zawodu pedagoga specjalnego-nauczyciela, wychowawcy, rehabilitanta, terapeuty.

Absolwent po ukończeniu modułu Tyflopedagogika z edukacją włączającą uzyskuje uprawnienia instruktora (nauczyciela) orientacji przestrzennej i mobilności osób z dysfunkcją wzroku.

Dodatkowe informacje na temat kwalifikacji

Obowiązkowa praktyka zawodowa w wymiarze 11 tygodni w trakcie studiów (1 tydzień praktyki obserwacyjnej po I roku, 2 tygodnie praktyki pedagogicznej po II roku, 4 tygodnie praktyki włączającej po III roku, 4 tygodnie praktyki w zakresie wybranej ścieżki kształcenia od III-V roku).

Absolwent ma możliwość podjęcia kształcenia na poziomie 8 ERK i studiach podyplomowych.

Program studiów w 88% jest przypisany do dyscypliny pedagogika i w 12% do dyscypliny psychologia.

Informacje dodatkowe

Liczba punktów ECTS
308
Czas trwania studiów - liczba semestrów
10
Kod ISCED
0114 - Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
42922

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Lista

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH