
Pedagogika specjalna; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Absolwent dysponuje pogłębioną i zaawansowaną interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka (dziecka, dorosłego), zaburzeń organicznych i dysfunkcji społecznych oraz różnorodnych strategii wspierania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Potrafi zaadaptować otoczenie fizyczne do możliwości osób z różnego rodzaju i stopniem niepełnosprawności i ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Absolwent tworzy materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, problemami rozwojowymi, a także posiada przygotowanie do prowadzenia rehabilitacji podstawowej i indywidualnych zajęć rewalidacyjnych. Wykazuje się specjalistycznymi umiejętnościami i kompetencjami określonymi zakresem wybranej ścieżki kształcenia. Potrafi efektywnie stosować naukowo uzasadnione metody rozwiązywania problemów edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych osób o odmiennym rozwoju. Absolwent posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu pedagogiki, psychologii, nauk o zdrowiu i dziedzin pokrewnych. Potrafi dostosować sposób komunikowania się do odbiorcy. Sprawnie kieruje pracą zespołu, także o charakterze interdyscyplinarnym.
Absolwent może znaleźć zatrudnienie w: przedszkolach, szkołach (specjalnych, integracyjnych, oraz w ramach edukacji włączającej), poradniach rehabilitacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, organizacjach pozarządowych, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnością i trudnościami adaptacyjnymi, także tymi wynikającymi z różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego.
Absolwent uzyskuje kwalifikacje nauczycielskie w zakresie pedagogiki specjalnej i wybranej ścieżki kształcenia. Absolwent wykazuje się znajomością języka angielskiego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Informacje o kwalifikacji
Informacje o kierunku studiów
Studia przygotowują do zawodu pedagoga specjalnego-nauczyciela, wychowawcy, rehabilitanta, terapeuty.
Absolwent po ukończeniu modułu Tyflopedagogika z edukacją włączającą uzyskuje uprawnienia instruktora (nauczyciela) orientacji przestrzennej i mobilności osób z dysfunkcją wzroku.
Obowiązkowa praktyka zawodowa w wymiarze 11 tygodni w trakcie studiów (1 tydzień praktyki obserwacyjnej po I roku, 2 tygodnie praktyki pedagogicznej po II roku, 4 tygodnie praktyki włączającej po III roku, 4 tygodnie praktyki w zakresie wybranej ścieżki kształcenia od III-V roku).
Absolwent ma możliwość podjęcia kształcenia na poziomie 8 ERK i studiach podyplomowych.
Program studiów w 88% jest przypisany do dyscypliny pedagogika i w 12% do dyscypliny psychologia.
Informacje dodatkowe
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
|
Lista
|