Czatbotka Zeterka jest nowym narzędziem wspierającym użytkowników portalu kwalifikacje.gov.pl, którzy przeglądają Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji.
Pojawia się w prawym dolnym rogu strony Rejestru Kwalifikacji oraz na każdej karcie informacyjnej poszczególnych kwalifikacji. Zeterka została zaprojektowana, aby pomagać osobom odwiedzającym portal nie tylko w poznawaniu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub wyszukiwaniem kwalifikacji, lecz również, by zachęcać do poszukiwania dalszych dróg kształcenia albo rozwoju zawodowego.
Praca ekspertów przyniosła wymierny efekt
W projekcie "Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK1, 2018-20)" przeprowadzone zostało studium wykonalności czatbota w kontekście planowania kolejnego projektu. Firmą, która przygotowała dwuczęściowy dokument była ThinkIt Consulting z o.o. Namysł nad korzystnymi wariantami do wykonania prowadzony był wspólnie z ekspertami ZRK1 podczas serii warsztatów. Po określeniu celów przyszłego narzędzia i kosztów jego zamówienia, zarysował pomysł na aplikację kilkumodułową, wykorzystującą techniki sztucznej inteligencji do rozumienia zapytań wpisywanych przez użytkowników.
Zamówienie zbudowania czatbota dla ZRK było jednym z zadań zakończonego niedawno II etapu projektu "Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK2, 2020-23)". W przetargu na wykonanie aplikacji wybrana została firma Emplocity, z którą przez półtora roku zespół ekspertów ZRK2 oraz panel doradców zawodowych zaimplementował projekt czatbotki.
Czym jest ZeteRKa?
To narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, oferujące 4 moduły: 4 różne doświadczenia wsparte Rejestrem Kwalifikacji. Czatbotka na kilka sposobów podaje użytkownikom listę kwalifikacji jako wynik rozmowy. O każdej z nich można uzyskać podstawowe informacje oraz przejść bezpośrednio do jej karty z charakterystyką w Rejestrze Kwalifikacji.
ZeteRKa dopasowuje kwalifikacje do predyspozycji zawodowych
Pierwszy moduł czatbotki proponuje użytkownikowi wypełnienie ankiety preferencji czynności zawodowych. Celem modułu jest znalezienie jednej lub kilku kwalifikacji, w których opis wymagań oraz umiejętności pasuje do zapisanych w ankiecie wyborów użytkownika. Wyniki mogą potwierdzać wybraną w życiu drogą zawodową lub podsunąć pomysł na inne możliwości dalszego rozwoju. Ankieta składa się z 60 stwierdzeń podanych w 2 seriach po 30. Użytkownik może się z nimi zgodzić lub nie w skali 1-5. Już po 30 stwierdzeniach Zeterka często może zaproponować kwalifikacje do przejrzenia, czasem jednak potrzebuje bliżej poznać użytkownika i poprosi o wypełnienie ankiety do końca. Moduł dopasowywania preferencji zawodowych do kwalifikacji w Rejestrze ma zachęcić użytkowników serwisu do poszukiwania dla siebie rozwiązań zgodnych z tym, jak wyobrażają sobie dalszy rozwój zawodowy lub wybierają ścieżkę kształcenia.
ZeteRKa dopasowuje kwalifikacje do wybranych filtrów
W drugim module Zeterka podpowiada kwalifikacje, które dopasuje do filtrów wybranych przez użytkownika. Jest kilka dróg, aby poszukać kwalifikacji:
- Chcę się uczyć – to ścieżka przygotowana dla osób, które zastanawiają się nad dalszym kształceniem;
- Chcę wybrać/zmienić zawód – tę drogę wybiorą osoby, które zastanawiają się nad przyszłością w swoim lub nowym zawodzie
- Szukam kwalifikacji – ta funkcja oferuje przeszukiwanie Rejestru Kwalifikacji po słowach i wyrażeniach kluczowych wpisanych przez użytkownika.
Użytkownik może skorzystać z trzech filtrów, dzięki którym otrzyma propozycję liczby kwalifikacji najbardziej dopasowaną pod względem jego potrzeb i preferencji wyselekcjonowaną spośród kilkunastu tysięcy dostępnych w Rejestrze Kwalifikacji. Należą do nich „Umiejętności, cechy i predyspozycje”, „Hobby” oraz „Sektory i podsektory”. Wartości wybrane w poszczególnych kategoriach Zeterka zbiera do Profilu wyborów użytkownika. Profil ten można ściągnąć jako plik PDF i zachować, można też wrócić do rozmowy z czatbotką, wykorzystując zapisane filtry. Natomiast trzeba pamiętać, że kolejne wpisy rozmowy z Zeterką są zapisywane tylko w przeglądarce internetowej użytkownika. Oznacza to, że wraz z wyczyszczeniem historii przeglądarki znika w niej zarówno tok rozmowy z czatbotką jak i informacje zebrane w Profilu. Użytkownik pozostaje dla Zeterki anonimowy.
ZeteRKa wyszukuje kwalifikacje po słowach kluczowych
Trzeci moduł czatbotki to wyszukiwarka kwalifikacji w Rejestrze. Użytkownik wybiera najpierw kategorię kwalifikacji na podstawie przedstawionego opisu. Następnie Zeterka prosi użytkownika o wpisanie słów kluczowych lub wyrażeń, które mają być podstawą wyszukiwania. Wynikiem przeszukania Rejestru jest podanie użytkownikowi listy kwalifikacji do dalszego przeglądania. Czatbotka opiera swoje wyszukiwanie na danych, które w sposób ciągły są rozbudowywane. Gdy zdarzy się, że nie potrafi pomóc użytkownikowi, proponuje wysłanie wiadomości do punktu kontaktowego.
ZeteRKa odpowiada na pytania o Zintegrowany System Kwalifikacji
Ostatni moduł zaprojektowany dla Zeterki stanowi bazę wiedzy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Jego celem jest odpowiadanie na pytania o ZSK oraz ZRK w taki sposób, aby przybliżyć różnym odbiorcom ideę kształcenia i budowania kariery zawodowej przez całe życie z pomocą wiarygodnych narzędzi wspieranych polityką państwa oraz rozwiązań systemowych kompatybilnych z ich odpowiednikami w krajach Unii Europejskiej.
ZeteRKa wspiera użytkowników
"Rolą ZeteRKi jest wspieranie różnych użytkowników serwisu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji" - mówi dr Joanna Rabiega-Wiśniewska, ekspertka ZRK3, odpowiedzialna za koordynowanie prac nad stworzeniem narzędzia. "Celem, który nam przyświeca, jest ułatwienie użytkownikom poszukiwania informacji o dalszych ścieżkach kształcenia i rozwoju kompetencji zawodowych oraz zdobywaniu odpowiednich kwalifikacji. Czatbotka będzie się rozwijać wraz z Rejestrem w taki sposób, aby odpowiadała na aktualne potrzeby otoczenia ZSK".
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie