×

Podsumowanie konferencji „ZeRKnij w przyszłość”: część 1

Konferencja
IBE

Nowe spojrzenie na edukację

19 marca 2025 r. odbyła się konferencja „ZeRKnij w przyszłość. O kwalifikacjach i umiejętnościach w kontekście edukacji, pracy i cyfryzacji”. O wrażeniach ze spotkania rozmawiają członkowie zespołu, którzy w IBE PIB na co dzień opiekują się rejestrem kwalifikacji i przez wiele miesięcy przygotowywali to wydarzenie.

Jak wrażenia po konferencji. Mamy sukces?

Chyba tak! Zainteresowanie było ogromne. Chęć udziału w konferencji zgłosiło ponad 500 osób. Sala w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej mogła pomieścić 140 osób. Na szczęście można było uczestniczyć w konferencji on-line. W tej wersji obejrzało ją łącznie ponad 1000 osób. Ale o sukcesie świadczą nie tylko liczby.

Co jeszcze?

Bardzo nam zależało na rozmowie o różnych kontekstach funkcjonowania Rejestru Kwalifikacji z udziałem szerokiej reprezentacji różnych instytucji i środowisk. I to się udało! Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli przedstawiciele edukacji, rynku pracy, doradztwa edukacyjnego i zawodowego oraz osoby zajmujące się najnowszymi technologiami, np. przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE), Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI PIB), Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Konferencja była okazją, aby osoby z tych różnych instytucji mogły się spotkać i porozmawiać, wymienić się doświadczeniami, pomówić o wyzwaniach i płaszczyznach potencjalnej współpracy. A w centrum postawiliśmy człowieka - rozwój jego kompetencji i potrzeby z tym związane.

A kto otworzył konferencję?

Oficjalnego otwarcia dokonali pani Monika Sikora (podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej), pan Tomasz Kulasa z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Dyrektor naszego Instytutu. Potem jako pierwszy wystąpił nasz szef, prof. Maciej Jakubowski. To było mocne wystąpienie.

Dlaczego zrobiło tak duże wrażenie?

Dyrektor zaczął od tego, że Polska przez ostatnie 30 lat była jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie. Ten rozwój opierał się w dużej mierze na wysokich kompetencjach Polaków. Dyrektor przedstawiał szereg badań, które od lat prowadzi IBE PIB, żeby lepiej diagnozować i prognozować rozwój kompetencji uczniów i absolwentów szkół, osób dorosłych. Mówił o badaniach, takich jak PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), PIAAC (Międzynarodowym Badaniu Umiejętności Dorosłych), Monitoring karier. Rzetelne i cykliczne badania kompetencji są niezbędne, żeby prowadzić odpowiednią politykę i planować konkretne działania sprzyjące rozwojowi kompetencji osób w różnym wieku. Jest to konieczne, bo musimy dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i wyzwań związanych z cyfryzacją i sztuczną inteligencją.

Dyrektor przypomniał też wszystkim, że dziś edukacja to nie tylko szkoła i uczelnia, ale także kursy, szkolenia i to co wyróżnia Polaków: samodzielne uczenie się (na własną rękę, często przez Internet). Dlatego jednym z ważniejszych wyzwań w Polsce jest formalne potwierdzanie efektów własnego uczenia się, dokumentowanie ich wiarygodnymi certyfikatami. Zresztą długo można by mówić. Lepiej sam posłuchaj!

Tutaj masz filmik:

 

Prezentacja

  • Co wiemy o kompetencjach Polaków? Wyniki badań kompetencji oraz analizy danych administracyjnych
    dr hab. Maciej Jakubowski Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego
    (pobierz PDF)

 

Logo Ministra Edukacji
Logo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Logo Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
Logo Ministerstwa Cyfryzacji
Logo Ośrodka Rozwoju Edukacji

Konferencja zorganizowana była przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy  w ramach projektu “Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie (ZRK3)”, FERS.01.08-IP.05-0003/23.

 

#FunduszeUE