Raport prezentuje możliwości i uwarunkowania cyfrowego poświadczania osiągnięć oraz identyfikujący czynniki determinujące zapotrzebowanie na nie zarówno w przypadku podmiotów instytucjonalnych (firm, uczelni, szkół, instytucji certyfikujących), jak osób pracujących i uczących się.
Kontekst jego opracowania wiąże się z podjęciem przez Instytut Badań Edukacyjnych prac nad powstaniem innowacyjnego narzędzia do digitalizacji procesu etapowego gromadzenia i poświadczania osiągnięć, wpisującego się w ideę uczenia się przez całe życie oraz wspierającego rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK).
Publikacja z jednej strony prezentuje wyniki zrealizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych eksploracyjnego badania jakościowego, które pozwoliło na zrozumienia dwóch obszarów w kontekście uczenia się przez całe życie (LLL) – etapowego gromadzenia i poświadczania osiągnięć oraz ich digitalizacji – z drugiej – odwołuje się do publikacji i opracowań poświęconych badanemu problemowi.
Tematyka raportu dotyczy stosunkowo nowego rozwiązania, jakim są cyfrowe poświadczenia w standardzie Open Badges. Potrzeba przybliżenia tego narzędzia i wskazania czynników warunkujących zapotrzebowanie na nie pozostaje w istotnym związku z utrwalaniem się nowych zjawisk edukacyjnych, związanych z procesami uczenia się przez całe życie, realizowanymi coraz częściej w formule cyfrowej. Tym zjawiskom towarzyszy upowszechnianie się nowych rodzajów poświadczeń, obejmujących mniejsze jednostki wiedzy i kompetencji, niż tradycyjne dyplomy czy tytuły zawodowe. Poświadczenia takich mniejszych osiągnięć nazywane są mikropoświadczeniami. Cyfrowy aspekt i forma prezentacji mikropoświadczeń najpowszechniej urzeczywistnia się postaci cyfrowych
odznak tzw. digital badges, wśród których najpopularniejsze są Open Badges.
Cyfrowe odznaki przyjęto kojarzyć z obszarem edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego, z osiągnięciami nabywanymi w procesie uczenia się przez całe życie, szczególnie w środowisku pracy zawodowej. Pozwalają ona na pełniejsze przedstawienie nabytej wiedzy umiejętności i doświadczeń danej osoby. Ich cechą charakterystyczną jest możliwość udostępniania w środowisku cyfrowym. Cyfrowe odznaki mogą stać się kluczowymi elementami zmieniających się systemów edukacji, ponieważ sprzyjają modularyzacji i indywidualizacji programów nauczania a także usuwają ograniczenia towarzyszące tradycyjnym formom kształcenia, otwierając nowe ścieżki uczenia się przez całe życie.
Niniejsze opracowanie ma również na celu upowszechnienie wiedzy na temat cyfrowych poświadczeń w standardzie Open Badges oraz wskazanie spodziewanych korzyści płynących z ich zastosowania. Podjęto w nim podjęto próbę wskazania działań, które warto i należy podejmować, aby wdrażać i upowszechniać cyfrowe poświadczenia w standardzie Open Badges. Mogą one bowiem wspierać zarówno instytucje jak osoby pracujące
i uczące się w sprostaniu wyzwaniom, jakie stawia przed nimi epoka cywilizacji cyfrowej.
- Numer ISBN/ISSN: 978-83-67385-12-1
- Rok wydania: 2022
- Język: polski
- Autor: Felczak Joanna, Michalik Sebastian
- Kategoria: raport
- Tematyka: mikropoświadczenia, potwierdzanie kompetencji
- Adresaci: kadry HR/pracodawcy, doradcy zawodowi/coachowie
- Dziedzina publikacji: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse
- Poprzednia publikacja ← Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji
- Następna publikacja Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami →