„Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

Okładka publikacji „Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

W publikacji przedstawiono proces uczenia się języka polskiego przez migrantki z Ukrainy, które przybyły do Warszawy po wybuchu pełnoskalowej wojny. Problematyka nabywania kompetencji językowych przez dorosłych wpisuje się w obszar uczenia się przez całe życie. Jak wskazują wyniki badań w tym obszarze i doświadczenia związane z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, uczenie się przez całe życie jest istotnym elementem projektowania polityk publicznych w wielu obszarach życia społecznego.

Uczenie się języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym to nie tylko nabywanie kompetencji językowych, które pozwalają im na odnalezienie się na rynku pracy. Na początku ich pobytu w Polsce to przede wszystkim szansa na pomoc w codziennym funkcjonowaniu, nawiązywanie pierwszych relacji, chwila wytchnienia od niepokoju o bliskich, którzy pozostali w ogarniętym wojną kraju.

W publikacji przedstawiamy cztery główne zagadnienia:

  • Jakie znaczenie ma nauka języka? Na podstawie dokumentów oraz opinii ekspertek z Grecji, Szwecji oraz Turcji analizujemy, dlaczego nauka języka jest ważna.
  • Kto i dlaczego podejmuje naukę języka? Opisujemy uwarunkowania, bariery kulturowe i motywacje osób uczestniczących w kursach językowych.
  • Kto organizuje i prowadzi kursy?
 Przyglądamy się różnym instytucjom oferującym naukę oraz wyzwaniom, z jakimi mierzą się nauczyciele i nauczycielki. Zwracamy szczególną uwagę na niestandardowe formy wspierające uczenie się.
  • Jak wygląda nauka w praktyce?
Przedstawiamy, w jaki sposób osoby uczące się języka polskiego podejmują decyzję o rozpoczęciu nauki i wybierają kurs, jakie jest ich doświadczenie z procesu uczenia się oraz jak go oceniają.

Podsumowaniem raportu jest analiza czynników wspierających naukę języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym i stojących jej na przeszkodzie barier. Główne wnioski pomagają lepiej zrozumieć, jak pomagać tym osobom.

  • Numer ISBN/ISSN: 9788368313451
  • Rok wydania: 2024
  • Język: polski
  • Autor: Maj Milena, Messyasz Karolina, Pałka Agata, Petelewicz Marta, Tulisow Maria
  • Kategoria: monografia
  • Tematyka: uczenie się przez całe życie
  • Adresaci: nauczyciele/prowadzący szkolenia, doradcy zawodowi/coachowie
  • Dziedzina publikacji: Edukacja i pedagogika, Językoznawstwo, Socjologia i społeczeństwo