Powiązane akty prawne

Ustawa o ZSK

Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji weszła w życie 15 stycznia 2016 r. Akt wytycza podstawowe ramy prawne nowego porządku w dziedzinie kwalifikacji w Polsce. 
Poniżej tekst ujednolicony na podstawie ustawy z dnia 12 lutego 2020 (Dz.U.2020.226 t.j.) z późniejszymi zmianami, w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2024 r.
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Uzasadnienie ustawy

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw o zmianie ustawy


Zadania ministra właściwego dla oświaty i wychowania jako koordynatora ZSK oraz ministra właściwego dla działu – wybrane fragmenty ustawy o działach administracji rządowej.

Załącznik zawiera wybrane przepisy ustawy o działach administracji rządowej odnoszące się do funkcji ministra właściwego w sprawach włączania kwalifikacji należących do tego działu do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Zawiera również przepis powierzający funkcję koordynatora ZSK ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
Wybrane przepisy z ustawy o działach administracji rządowej


Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Polityka na rzecz uczenia się przez całe życie jest zadaniem całego rządu, realizowanym w odpowiednich częściach przez poszczególnych członków Rady Ministrów. Koordynację tych działań zapewnia Międzyresortowy Zespół do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 12.05.2016 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu

 


 

ROZPORZĄDZENIA

Rozporządzenia wydane na podstawie ustawy o ZSK

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22 stycznia 2024 r. w sprawie zakresu informacji gromadzonych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji o kwalifikacjach cząstkowych nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych.
Rozporządzenie w sprawie informacji gromadzonych w ZRK o kw. cząstkowych nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych
Uzasadnienie do powyższego rozporządzenia 
Obwieszczenie do powyższego rozporządzenia

Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 10 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu pracy komisji do oceny wniosków o wpis na listę podmiotów uprawnionych do pełnienia funkcji zewnętrznego zapewniania jakości, wzoru umowy z podmiotem, któremu powierzono funkcję zewnętrznego zapewniania jakości, oraz sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia z tytułu tej umowy
Rozporządzenie MEN w sprawie PZZJ
Uzasadnienie do rozporządzenia o PZZJ

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie wzorów znaków graficznych informujących o poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisanych do kwalifikacji pełnych i cząstkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i odpowiadających im poziomach europejskich ram kwalifikacji
Rozporządzenie w sprawie znaków graficznych PRK

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Rozporządzenie w sprawie charakterystyk 6-8 PRK

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2017 r. w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport
Rozporządzenie w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport z dnia 21 czerwca 2017 r.
Uzasadnienie do rozporządzenie w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport z dnia 21 czerwca 2017 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka
Rozporządzenie w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka z dnia 18 maja 2017 r.
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka z dnia 18 maja 2017 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 16 stycznia 2017 r. w sprawie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych nadanych do dnia 15 stycznia 2016 r.
Rozporządzenie w sprawie poziomów PRK dla kwalifikacji pełnych nadanych do dnia 15 stycznia 2016 r.
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie poziomów PRK dla kwalifikacji nadanych do dnia 15 stycznia 2016 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 sierpnia 2016 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać eksperci powoływani do zespołu ekspertów, trybu powoływania ekspertów oraz procedury porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji
Rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać eksperci
Uzasadnienie do rozporządzenia o ekspertach

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2016 r. w sprawie zakresu informacji gromadzonych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji o kwalifikacjach nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych
Rozporządzenie w sprawie zakresu informacji gromadzonych w ZSK
Uzasadnienie do rozporządzenia ws zakresu informacji w ZRK o kwalifikacjach po studiach podyplomowych

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowej dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 5
Rozporządzenie w sprawie charakterystyki 5 PRK
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie charakterystyki 5 PRK


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8
Rozporządzenie w sprawie charakterystyk 1-8 PRK
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie charakterystyk 1-8 PRK

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze ogólnym – poziomy 1–4
Rozporządzenie w sprawie charakterystyk 1-4 PRK
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie charakterystyk 1-4 PRK

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 kwietnia 2016 r. w sprawie wymogów technicznych, jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania informacji do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji
Rozporządzenie w sprawie wymogów technicznych do ZRK
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie wymogów technicznych

 

Rozporządzenia wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty, zmienionej ustawą o ZSK

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, która wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego

Rozporządzenia wydane na podstawie ustawy o rzemiośle, zmienionej ustawą o ZSK

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych.
Rozporządzenie w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego
Uzasadnienie do rozporządzenia w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego

Rozporządzenia wydane na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie wyższym i nauce POL-on
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on 


Zarządzenia ministra koordynatora ZSK

Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r. w sprawie powołania członków Rady Interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Zarządzenie Nr 35 w sprawie powołania członków Rady Interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 lutego 2017 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania członków Rady Interesariuszy.
Zarządzenie nr 6 zmieniające zarządzenie w sprawie powołania członków Rady Interesariuszy ZSK
Więcej informacji dot. pracy Rady Interesariuszy znajdziesz tutaj


Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie

Celem Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach, lepsze dostosowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy, a w efekcie wzrost mobilności pracowników, wypromowanie i ułatwienie uczenia się przez całe życie. Ukazanie się tego zalecenia dało mocny impuls do prac nad systemami kwalifikacji w wielu krajach, w tym również w Polsce.
Zalecenie Rady z 2017 r.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008 r


Zalecenie Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego

W zaleceniu proponuje się, aby do 2018 r. we wszystkich krajach, które przystąpią do jego wykonania, powstały systemy walidacji uczenia się nieformalnego i pozaformalnego.
Zalecenie Rady w sprawie walidacji 2012 r


Obwieszczenie w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i ZSK

Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Obwieszczenie ws. Międzyresortowego Zespołu

Informacje o ZSK

15 stycznia 2016 r. weszła w życie Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) służyć ma wielu osobom i instytucjom: uczniompracodawcomzwiązkom zawodowymorganizacjom branżowym, ale przede wszystkim polskim pracownikom – zarówno tym, którzy pracują w Polsce, jak i wyjeżdżającym do pracy w krajach Unii Europejskiej.

Rozwiązania, które wprowadza Zintegrowany System Kwalifikacji, to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce. Jak wskazują doświadczenia innych krajów europejskich, dzięki wprowadzeniu systemu opartego na ramie kwalifikacji powinna wzrastać liczba osób zainteresowanych uczeniem się i zdobywaniem kolejnych kwalifikacji, co wpłynie nie tylko na ich sytuację zawodową, lecz także na ich poczucie bezpieczeństwa na rynku pracy.

W Polsce kwalifikacje nadawane są w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego, ale także przez stowarzyszenia i organizacje branżowe, funkcjonujące na podstawie różnych przepisów. Niektóre z kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego odpowiadają wysokim standardom jakości, ale nie wszystkie. Zintegrowany System Kwalifikacji wprowadził mechanizmy zapewniające jakość włączonych do systemu kwalifikacji.

W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji bardzo ważną rolę pełni Polska Rama Kwalifikacji (PRK), która jest odniesiona do ramy europejskiej. Każda kwalifikacja włączona do zintegrowanego systemu ma przypisany odpowiedni poziom PRK. Dzięki temu polskie świadectwa i certyfikaty są bardziej czytelne zagranicą. Ma to duże znaczenie dla Polaków, którzy będą  szukać pracy poza krajem.

Prace nad stworzeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce prowadzone były pod kierunkiem Ministra Edukacji w stałej współpracy z partnerami społecznymi. Byli to przedstawiciele pracodawców, związków zawodowych, organizacji branżowych, organizacji pozarządowych, instytucji edukacyjnych i naukowo-badawczych, firm szkoleniowych. Ich opinie miały istotny wpływ na kształt wielu rozwiązań w ZSK.

Zintegrowany system kwalifikacji dotyczy tych, którzy chcą się uczyć i rozwijać przez całe życie, a także pokoleń, które dopiero przygotowują się do wejścia na rynek pracy. W zintegrowanym systemie większego znaczenia nabierają konkretne efekty uczenia się, czyli to, co wiemy, jakie umiejętności i kompetencje posiadamy oraz jak potrafimy je wykorzystać w życiu zawodowym i społecznym.

Podstawowe pojęcia

W toku prac nad Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji wspólnie z partnerami społecznymi wypracowano szereg pojęć, które umożliwiają porozumiewanie się przedstawicieli różnych środowisk w sprawach dotyczących ZSK. Część z nich została zdefiniowana w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, a wszystkie znajdują się w „Słowniku Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” (do pobrania poniżej).

W trakcie prac

W trakcie prac