← Wróć do listy aktualności

„My uczymy AI, ona uczy nas” – za nami Forum!

Na zdjęciu prof. dr hab. Maciej Sysło

Za nami III Forum Interesariuszy ZSK. Bieżąca edycja odbyła się pod hasłem „My uczymy AI, ona uczy nas”.

 Jak Polacy postrzegają sztuczną inteligencję:

  • społeczeństwo polskie w większości toleruje (41%) lub akceptuje (34%) AI; bardzo popiera sztuczną inteligencję tylko 10% respondentów; jako przeciwnicy AI deklaruje się 15%;
  • uczucia, które wzbudza sztuczna inteligencja: zaciekawienie (40%), brak emocji (27%), radość, podekscytowanie (6%), strach, niechęć (13%);
  • 24% Polaków widzi więcej korzyści AI niż ryzyk, 27% ma przeciwne zdanie, 35% respondentów wskazuje neutralny bilans korzyści i ryzyk, pozostałe 14% nie ma zdania;
  • obawy: AI gromadzi zbyt wiele danych (61%), utrata miejsca pracy w związku z rozwojem AI (29%), AI sprowadzi zagładę (15%);
  • 43% Polaków uważa, że w perspektywie nachodzących 20 lat rozwój AI znacząco wpłynie na gospodarkę, społeczeństwo i rynek pracy.

Zastanawialiśmy się nad możliwościami wykorzystania AI w edukacji, miejscem kształcenia informatycznego i nowych technologii w powszechnej edukacji oraz pozycją sztucznej inteligencji w społeczeństwie informacyjnym. Szukaliśmy też odpowiedzi na pytania o to, jak radzić sobie z wyzwaniami, które przed nami stawia.

Główne wnioski:

  • żyjemy w momencie przełomu technologicznego;
  • sztuczna inteligencja to nie jest moda sezonowa, która szybko zostanie zarzucona;
  • łatwo “przespać” właściwy moment i stracić przewagę technologiczną;
  • trendy kształtujące edukację w perspektywie 5 lat:
    • rosnące wykorzystanie SI i generatywnej SI,
    • wpływ pandemii COVID,
    • braki kadrowe,
    • zmieniające się oczekiwania nauczycieli, uczniów, rodziców,
    • nowe podejście do dobrostanu,
    • wzrost dostępności mocy obliczeniowych;
  • rośnie presja na uelastycznianie modelu nauczania;
  • należy jak najszybciej zacząć kształtować nową przestrzeń edukacji;
  • konieczne jest działanie innowacyjne i eksperymentowanie z metodami edukacyjnymi;
  • nie wolno zapominać o umiejętnościach społecznych;
  • potrzebne są nowe podejścia i narzędzia;
  • stawianie pytań jest trudniejsze niż odpowiadanie na nie;
  • warto pytać “dlaczego to działa?”, “co dalej?”, “co mogę z tym zrobić, jak rozbudować, do czego użyć, do czego zastosować?”;
  • kluczowe jest zrozumienie, kto się uczy lub kogo można uczyć. 

Konferencję otworzył Ireneusz Baranowski, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
W programie znalazły się interesujące wystąpienia i dyskusje:

  • “Sztuczna inteligencja – szanse dla edukacji” – Michał Przymusiński (zastępca dyrektora IBE ds. Cyfryzacji Edukacji i Nauki)

    ZOBACZ PREZENTACJĘ (PDF 1,7 MB)

  • panel dyskusyjny o wyzwaniach i nowych możliwościach związanych ze sztuczną inteligencją w edukacji – dr Emilia Danowska-Florczyk (IBE), Marcin Zaród (V LO im. J. Korczaka w Tarnowie), Wojciech Stęchły (IBE / SGH);
  • “Miejsce kształcenia informatycznego i nowych technologii w powszechnej edukacji” – prof. dr hab. Macieja Sysło (Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki)

    ZOBACZ PREZENTACJĘ (PDF 1 MB)

  • “Sztuczna inteligencja w społeczeństwie informacyjnym” – dr Joanna Rabiega-Wiśniewska (IBE)

    ZOBACZ PREZENTACJĘ (PDF 2 MB)

Prócz tego, na zakończenie, odbyły się warsztaty “Godzina Geniuszu”.

Ich formuła została zainspirowana podcastem EduGadki, w którym Marcin Zaród i Jacek Staniszewski omawiali wykorzystanie “Godziny Geniuszu” w lekcjach. “Godzina Geniuszu” polega na swobodnej dyskusji wokół zagadnienia, które jest punktem wyjścia. W przypadku III Forum Interesariuszy ZSK były to cztery tematy dla czterech grup:

  1. jak wytyczyć ścieżkę rozwoju zawodowego? Kompas szkolnictwa branżowego;
  2. jak uczą się algorytmy? AI for Oceans dla każdego;
  3. w jaki sposób pogłębiać kompetencje cyfrowe? Elements for AI w edukacji;
  4. jakim rozmówcą jest Chat GPT? Dla jakich grup przydatne są generatory treści.
    Uczestniczki i uczestnicy mieli pełną swobodę w określeniu celu, do jakiego chcą dojść w wyniku dyskusji. W efekcie prac grupy zajmującej się Kompasem szkolnictwa branżowego [https://szkolnictwo.ibe.edu.pl/] uzyskaliśmy szereg uwag i propozycji zmian związanych z komunikacją i obsługą narzędzia. W przyszłości mogą one pozwolić na lepsze dopasowanie tego narzędzia do potrzeb osób, które chcą z niego skorzystać.

AI for Oceans stanowiło punkt wyjścia do rozmowy o tym, jak nauczać o trenowaniu sztucznej inteligencji. Swobodnie dostępne narzędzie pozwala pracować już z dziećmi w klasach 1-3. Oryginalnie dostępne w języku angielskim jest również tłumaczone na język polski.

Dyskusja inspirowana kursami Elements fot AI pozwoliła zastanowić się nad sposobem, w jaki z informacjami na temat funkcjonowania sztucznej inteligencji można wyjść do szerszej publiczności. Osoby w tej grupie zwróciły uwagę na przydatność materiałów wizualnych (np. krótkich filmów) i potrzebę uczenia krytycznego myślenia oraz rozumienia statystyki jako podstaw dla rozumienia zagadnień związanych z wykorzystywaniem AI.

Chat GPT, również zainspirował członkinie i członków grupy warsztatowej do dyskusji na temat serii filmów informacyjnych dla maturzystów i maturzystek. Nagrania mogłyby obejmować tematykę wykorzystywania zasobów AI do nauki, rozpoznawania błędów w generowanych przez nie tekstach, uczenia się poza szkołą i… na uspokojenie rodziców przed egzaminami.

Polecamy również publikację “Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?”