×

Lakiernictwo, zarządzanie konfliktami i obsługa platform edukacyjnych – trzy nowe kwalifikacje w ZSK

Kolejne trzy kwalifikacje rynkowe zostały włączone do ZSK. Jedna dotyczy lakiernictwa samochodowego, druga zarządzania konfliktami w organizacji, natomiast trzecia związana jest z obsługą platform do zdalnego nauczania. Niewątpliwie każda z tych kwalifikacji potrzebna jest dzisiaj na rynku pracy.

Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej – lakiernik samochodowy

Osoba posiadająca kwalifikację "Przeprowadzenie procesu renowacji, naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" posiada wiedzę na temat materiałów i procesów technologicznych stosowanych przy naprawach, renowacjach i konserwacji powłok lakierowych. Posiadacz kwalifikacji realizuje zadania związane z przygotowaniem pojazdów do lakierowania naprawczego, takie jak: odtłuszczanie, maskowanie, wykonywanie zabezpieczenia antykorozyjnego, szpachlowanie, obróbka szpachlówki, podkładowanie a także aplikuje warstwy dekoracyjne i ochronno-dekoracyjne, wykonuje renowację i konserwację powłok lakierowych. Podczas tych prac wykorzystuje wyposażenie lakierni np. promienniki podczerwieni, kabiny lakiernicze, pistolety lakiernicze, inny sprzęt dodatkowy wykorzystywany przy naprawach pojazdów. Dokonuje wszystkich czynności zgodnie z zasadami BHP obowiązującymi w lakierni i strefach przygotowawczych oraz procedurami ochrony środowiska w warsztacie lakierniczym.

Zarządzanie konfliktami w organizacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Zarządzanie konfliktami w organizacji" jest gotowa do przygotowania i wdrożenia w organizacji programu zarządzania konfliktami. Osoba posiadająca kwalifikację planuje i przeprowadza diagnozę organizacji: rozpoznaje jej typ, strukturę, model komunikacyjny oraz relacje, a następnie identyfikuje i analizuje istniejące konflikty jak również ryzyko powstania konfliktów w przyszłości. Opracowuje koncepcję zarządzania konfliktami w organizacji, proponuje działania służące rozwiązywaniu sporów interpersonalnych, grupowych i międzyzespołowych, jak również działania systemowe mające na celu wczesne diagnozowanie potencjalnych i ukrytych konfliktów oraz przeprowadzanie skutecznej interwencji. Wskazuje negatywne skutki konfliktów, jak i ich potencjał do zwiększenia efektywności funkcjonowania organizacji. Wdraża zaplanowane działania i monitoruje ich przebieg: rozwiązuje konflikty interpersonalne i grupowe, formułuje założenia do programów rozwoju kompetencji interpersonalnych i managerskich, proponuje zmiany w dokumentach i procedurach mające na celu budowanie kultury sprzyjającej konstruktywnemu rozwiązywaniu konfliktów. Osoba posiadająca kwalifikację "Zarządzanie konfliktami w organizacji" może znaleźć zatrudnienie w różnego typu organizacjach, przedsiębiorstwach, instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych na stanowiskach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi (działy HR). Może również świadczyć dla organizacji zewnętrzne usługi consultingowe obejmujące swoim zakresem zarządzanie konfliktami. Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został oszacowany na 120 godzin, w tym przykładowo 100 godzin na szkolenie/kurs lub inne formy uczenia się i 20 godzin pracy własnej.

Obsługa platformy do nauczania zdalnego

Osoba posiadająca kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" posługuje się wiedzą techniczną, dotyczącą tworzenia kursów i funkcjonowania platformy do nauczania zdalnego. Zakłada kursy na platformie, ustawia ich parametry oraz umieszcza aktywności i zasoby. Ustawia właściwości narzędzi oraz ich składowych, zarządza ustawieniami kursów na platformie. Doradza użytkownikom platformy w zakresie technicznych ustawień kursów, rozwiązuje pojawiające się problemy techniczne. Osoby posiadające kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" będą mogły pracować jako: asystent ds. e-learningu, nauczania zdalnego lub pracownik obsługi helpdesku w jednostkach zajmujących się nauczaniem zdalnym.