×

Opis projektu

Zrk3 belka kolor4

Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie (ZRK3)

Celem projektu jest zwiększenie użyteczności oraz rozpoznawalności Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK) jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie osób w różnym wieku oraz usprawniającego funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Działania przewidziane w projekcie są bezpośrednią kontynuacją wybranych działań realizowanych przez IBE w projektach PO WER dotyczących ZRK i stanowią odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby w zakresie rozwoju rejestru. ZRK wymaga stałych prac dostosowujących go do dynamicznych zmian technologicznych, zmian w jego bliższym i dalszym otoczeniu informacyjnym, do zmian w samym ZSK (w tym do planowanych zmian w ustawie o ZSK), oraz przede wszystkim do zmieniających się wymagań różnych grup użytkowników. 

Rezultaty:

Działania zaplanowane w projekcie mają doprowadzić do osiągnięcia następujących rezultatów:

  • zapewnienie aktualności danych w ZRK m.in. poprzez modyfikację narzędzi zasilających ZRK aktualnymi danymi z innych źródeł (interkonektory)
  • modernizacja portalu ZSK i stałe dostosowywanie udostępnianych za jego pośrednictwem zasobów informacyjnych do zróżnicowanych potrzeb użytkowników 
  • pełne wdrożenie i rozwój narzędzi ułatwiających użytkownikom instytucjonalnym wykonywanie ich zadań wynikających z ustawy o ZSK (np. narzędzie do składania i procedowania wniosków o włączenie kwalifikacji i nadanie uprawnień do ich certyfikowania, narzędzie ułatwiające opisywanie kwalifikacji i przypisanie im poziomu PRK)
  • dalszy rozwój i udostępnianie narzędzi ułatwiających użytkownikom indywidualnym korzystanie z danych gromadzonych w ZRK i planowanie rozwoju edukacyjnego i zawodowego (czatbot ZRK, kompasy), w tym rozwój zasobów danych możliwych do połączenia z danymi rejestrowymi oraz technik i narzędzi pozwalających na ich łączenie i przetwarzanie (np. wytrenowanych modeli sztucznej inteligencji), w szczególności identyfikowanie wzajemnych odniesień kwalifikacji, zawodów, stanowisk pracy, umiejętności
  • tworzenie rozwiązań umożliwiających wymianę danych między ZRK a BUR oraz portalem praca.gov.pl, a także identyfikacja możliwości budowania podobnych powiązań z innymi bazami danych o zbliżonym charakterze
  • modyfikacja narzędzi umożliwiających przekazywanie danych o kwalifikacjach z ZRK do Europass poprzez platformę QDR oraz współpraca zagraniczna w związku z rozwojem ESCO
  • zapewnienie interoperacyjności rozwiązań/narzędzi wchodzących w skład ekosystemu cyfrowego ZRK
  • systemowe monitorowanie ZSK z wykorzystaniem oprogramowania powiązanego z ZRK umożliwiającego automatyczne przetwarzanie danych dotyczących kwalifikacji
  • większa rozpoznawalność ZRK.

Zadania w projekcie 

Osiągnięciu ww. rezultatów służy realizacja następujących zadań:

  1. Zapewnianie publicznego dostępu do wysokiej jakości danych o kwalifikacjach i powiązanych z nimi podmiotach ujętych w ZRK oraz rozwój funkcjonalności rejestru
  2. Wzmocnienie rozpoznawalności i użyteczności portalu ZSK i ZRK oraz monitorowanie ZSK  z wykorzystaniem infrastruktury i danych rejestru
  3. Doskonalenie systemu informatycznego ZRK oraz narzędzi cyfrowych powiązanych z rejestrem, wspierających interesariuszy ZSK
  4. Rozwój narzędzi oraz zasobów danych związanych z kwalifikacjami, umiejętnościami i klasyfikacjami, wykorzystujących wybrane techniki tzw. sztucznej inteligencji

Grupy docelowe 

Wybór grup docelowych w projekcie został dokonany w oparciu o typ projektu FERS wskazany w RPD, a także dotychczasowe doświadczenia w prowadzeniu i rozwoju Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK) jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie, w tym przeprowadzone w projekcie ZRK2 badania. W grupie docelowej projektu znajdują się użytkownicy ZRK, zarówno instytucjonalni:

  • Minister koordynator ZSK i ministrowie właściwi, kierujący poszczególnymi działami administracji rządowej
  • Instytucje certyfikujące (IC), instytucje walidujace i podmioty zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ)
  • Instytucje ubiegające się o włączenie kwalifikacji do ZSK oraz nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji włączonych do ZSK
  • Firmy szkoleniowe, w szczególności zarejestrowane w BUR
  • Szkoły i placówki oświatowe
  • Instytucje rynku pracy (PUP-y, WUP-y)
  • Organizacje pracodawców, stowarzyszenia branżowe, samorządy zawodowe
  • Sektorowe Rady ds. Kompetencji i Rada Programowa
  • Firmy rekrutacyjne
  • Stowarzyszenia i fundacje zajmujące się problematyką uczenia się przez całe życie i rozwoju umiejętności
  • Instytucje tworzące system szkolnictwa wyższego: uczelnie, Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe, Polska Akademia Nauk i instytuty naukowe PAN, instytuty badawcze
  • Międzyresortowy Zespół ds. uczenia się przez całe życie i ZSK
  • Wojewódzkie Zespoły Koordynujące
  • Instytucje Zarządzające Programami Regionalnymi
  • Departamenty edukacji i rynku pracy w JST

jak i indywidualni - osoby w różnym wieku zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji funkcjonujących w ZSK, planujące ścieżkę kształcenia, edukacji, rozwoju, czy szukające informacji o uczeniu się przez całe życie i możliwościach potwierdzania umiejętności:

  • Uczniowie i absolwenci oraz ich rodzice/ opiekunowie prawni
  • Kadry uczące (w tym nauczyciele, wykładowcy, instruktorzy)
  • Studenci i absolwenci uczelni
  • Osoby dorosłe planujące swój rozwój
  • Osoby poszukujące pracy
  • Doradcy zawodowi, osoby zajmujące się coachingiem i job coachingiem, pracownicy biur karier
  • Pracodawcy, w tym pracownicy działów HR

Wartość Projektu wynosi 25 000 000 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 20 630 000 zł.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie 

Istnieje możliwości zgłaszania informacji do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji i Nauki, al. J. Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji i Nauki.


 

belka power 1

Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (etap 2), nr POWR.02.11.00-00-1001/20, wartość projektu 33 292 077,79 zł (kwota dofinansowania z UE wynosi 28 058 563,16 zł, kwota dofinansowania z Budżetu Państwa wynosi 5 233 514,63 zł).

Projekt „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (etap 2)” – ZRK 2 to bezpośrednia kontynuacja działań realizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK 1). 

Zaplanowane działania stanowią bądź realizację wymagań ustawowych postawionych przed podmiotem prowadzącym rejestr, bądź odpowiedź na zdiagnozowane w ramach aktualnie prowadzonego projektu kierunki rozwoju, tj.: stałe rozwijanie powszechnego dostępu do wiarygodnych i kompletnych informacji o ZSK, rozwijanie (lub tworzenie nowych) narzędzi systemowych odpowiadających na aktualne potrzeby interesariuszy i rozwijającego się ZSK, w tym narzędzi usprawniających proces zgłaszania i rozpatrywania wniosków o włączenie kwalifikacji i uprawnienia do ich nadawania, rozwój istniejących i tworzenie nowoczesnych narzędzi informatycznych oraz aplikacji wspierających relacje interesariuszy systemu z Rejestrem przy pomocy sztucznej inteligencji i/lub maszynowego uczenia się i przetwarzania dużej ilości danych wspartego analizą lingwistyczną i statystyką.

Jednym z zadań projektu jest zapewnienie utrzymania działającego od 2016 r. rejestru, używanego do realizacji zadań ustawowych podmiotu prowadzącego rejestr, w tym umożliwienie realizowania zadań publicznych drogą elektroniczną. ZRK jest narzędziem systemowym, które ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania ZSK. Gromadzi i udostępnia za pośrednictwem portalu internetowego informacje o wszystkich kwalifikacjach nadawanych w kraju włączonych do ZSK, uzyskiwanych zarówno w wyniku edukacji formalnej i pozaformalnej, jak i uczenia się nieformalnego. ZRK zawiera także dane o podmiotach powiązanych (np. IC, PZZJ).

Zadania realizowane w ramach projektu ZRK:

Zadanie 1: Realizacja ustawowych zadań związanych z prowadzeniem Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji

Zadanie 2: Monitorowanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Zadanie 3: Prowadzenie punktu kontaktowego dla interesariuszy ZSK i portalu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, w tym części dot. rejestru

Zadanie 4: Rozwój istniejących i tworzenie nowych narzędzi informatycznych wspierających interesariuszy systemu

Zadanie 5: Rozwój istniejących i tworzenie nowoczesnych narzędzi informatycznych wspierających interesariuszy systemu za pomocą technik tzw. sztucznej inteligencji (czyli maszynowego uczenia się i przetwarzania dużej ilości danych wspartego analizą lingwistyczną i statystyką), bazujących na rozwiązaniach wypracowanych w projekcie ZRK

Zadanie 6: Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej

Cele projektu:

Celem projektu jest rozwój i zapewnienie funkcjonowaia Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK), udostępniającego informacje o kwalifikacjach włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (także w języku angielskim). ZRK jest narzędziem systemowym, które ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Gromadzi i udostępnia za pośrednictwem portalu internetowego informacje o wszystkich kwalifikacjach nadawanych w kraju włączonych do ZSK, uzyskiwanych zarówno w wyniku edukacji formalnej i pozaformalnej, jak i nieformalnego uczenia się. ZRK zawiera także dane o podmiotach powiązanych, takich jak np. instytucje certyfikujące i podmioty zewnętrznego zapewniania jakości.

Projekt ZRK2 jest realizowany w okresie od 1 października 2020 r. do 31 października 2023 r. i jest bezpośrednią kontynuacją działań prowadzonych przez Instytut  Badań Edukacyjnych w ramach projektu ZRK1. 

Zaplanowane i prowadzone w projekcie ZRK2 działania stanowią realizację wymagań ustawowych postawionych przed podmiotem prowadzącym Rejestr oraz wpisują się w zdiagnozowane w ramach projektu ZRK1 kierunki rozwoju, tj.: 

  • stałe rozwijanie powszechnego dostępu do wiarygodnych i kompletnych informacji o ZSK, w tym o kwalifikacjach włączonych do ZSK, warunkach i możliwościach ich uzyskania oraz innych informacji powiązanych; 
  • rozwijanie (lub tworzenie nowych) narzędzi systemowych odpowiadających na aktualne potrzeby interesariuszy i rozwijającego się ZSK, w tym narzędzi usprawniających przygotowanie, zgłaszanie i rozpatrywanie wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych i uprawnienia do ich nadawania; 
  • opracowanie propozycji działań i narzędzi służących większej integracji środowisk zaangażowanych w proces włączania kwalifikacji do systemu;
  • potrzeba systemowego monitorowania ZSK;
  • rozwój istniejących i tworzenie nowych narzędzi informatycznych oraz aplikacji wspierających relacje interesariuszy systemu z Rejestrem z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i/lub maszynowego uczenia się i przetwarzania dużej ilości danych wspartego analizą lingwistyczną i statystyką. 

Planowane efekty:

  • utrzymywanie zmodernizowanego systemu informatycznego ZRK;
  • przygotowanie narzędzi służących do zasilania ZRK danymi z zewnętrznych źródeł (np. POL-on) oraz do przekazywania z ZRK danych do zewnętrznych baz danych (Qualification Dataset Register, Europass);
  • opracowanie prototypu narzędzia ułatwiającego opisywanie kwalifikacji i przypisywanie poziomu PRK z mikrousługami opartymi na modelach AI;
  • przygotowanie cyfrowej przeglądarki ram kwalifikacji (PRK, SRK);
  • przygotowanie pierwszych wersji narzędzi cyfrowych łączących dane o kwalifikacjach w ZRK z danymi kontekstowymi pochodzącymi z innych źródeł: kompas szkolnictwa branżowego, czatbot ZRK;
  • uczestnictwo w międzynarodowym pilotażu dotyczącym odnoszenia krajowych kwalifikacji do umiejętności w ESCO;
  • przygotowanie projektu systemowego monitorowania ZSK;
  • przeprowadzenie badań rozpoznawalności ZSK i ZRK, user experience portalu ZSK i ZRK;
  • prowadzenie portalu https://kwalifikacje.gov.pl oraz punktu kontaktowego dla interesariuszy ZSK;
  • stałej komunikacji z interesariuszami ZRK i ZSK oraz działalności informacyjnej i edukacyjnej dla użytkowników rejestru (warsztaty tematyczne i otwarte, seminaria i konferencje, fora tematyczne).

Wartość projektu: 33 292 077,79 zł 

Kwota dofinansowania z UE: 28 058 563,16 zł

Kwota dofinansowania z Budżetu Państwa: 5 233 514,63 zł

Projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

W ramach projektów prowadzone są działania merytoryczne, szkoleniowe i informacyjne, służące rozpowszechnianiu wiedzy na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Wybrane cele projektów:

  • Opracowanie opisów ponad 200 kwalifikacji wolnorynkowych;
  • Stworzenie 16 sektorowych ram kwalifikacji;
  • Monitorowanie i ewaluacja rozwoju ZSK;
  • Wsparcie ministerstw i samorządów terytorialnych;
  • Wsparcie dla podmiotów zainteresowanych rolą IC i PZZJ;
  • Upowszechnianie ZSK wśród pracodawców i pracowników;
  • Stworzenie internetowego centrum informacji o ZSK;

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie