×

O losach rynku pracy - relacja z kongresu

Mężczyzna ilustracja ai
Freepik

"Kongres Zawodów, Kwalifikacji i Umiejętności" - wydarzenie było poświęcone rozwojowi rynku pracy i zmianom na nim zachodzącym. 

Wydarzeni organizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki dotyczyło również zapotrzebowania na rozmaite kwalifikacje i wyzwania, jakie w związku z tym powstają. Uczestnicy rozważali kierunki rozwoju edukacji, tak aby najlepiej odpowiadała ona na oczekiwania na fachowców oraz to, w jaki sposób nowoczesne technologie mogą wesprzeć rozwój poszczególnych obszarów gospodarki.

Słowo wstępne wygłosił Piotr Bartosiak, dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego w Ministerstwie Edukacji i Nauki. Na program Kongresu złożyły się wystąpienia i prezentacje, dyskusje panelowe i warsztaty. Część z nich poprowadzili przedstawiciele IBE.

ZSK — fundament uczenia się przez całe życie

Lech Boguta, naczelnik Wydziału Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz Maciej Tauber, lider projektu ZSK 6, podczas prezentacji "Zintegrowany System Kwalifikacji jako wspieranie polityki uczenia się przez całe życie" podsumowali dotychczasowe działania wdrożeniowe ZSK.

 Identyfikuj i dokumentuj swoje kompetencje

Aleksandra Leyk (ekspertka w tematyce walidacji i trenerka w tym obszarze), Roksana Pierwieniecka (główna ekspertka ds. walidacji) i Irmina Sokulska (ekspert merytoryczny ds. walidacji i uczenia się przez całe życie) zaprezentowały narzędzia opracowane w ramach projektów dotyczących Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji: Metodę Bilansu Kompetencji oraz aplikację Moje Portfolio. Służą one identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, mogą być używane w celach rozwojowych, jak i jako przygotowanie do zdobycia kwalifikacji.

 Wdrażanie kwalifikacji

Maciej Tauber, wraz ze swoimi gośćmi: Piotrem Kunyszem (AWF Wrocław) oraz Radosławem Szafranowiczem-Małozięciem (Kadry Turystyki) omówili dobre praktyki wdrażania kwalifikacji z edukacji pozaformalnej, na przykładzie kwalifikacji snowboardowych oraz pilotowania imprez turystycznych.

Dr Natalia Kopeć-Panek (główna ekspertka ds. współpracy z instytucjami certyfikującymi) i Boris Poleganow (ekspert główny ds. rozwoju oferty kwalifikacji spoza edukacji formalnej) w trakcie prowadzonego przez siebie warsztatu przedstawili warunki brzegowe przygotowania dobrego opisu kwalifikacji. Dyskutowali również o bazie, która pozwala określić charakter kwalifikacji.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą wspierać planowanie rozwoju

Panel ZRK AIZespół Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w składzie: dr Emilia Danowska-Florczyk (wicelider projektu ZRK3), dr Bartłomiej Iwańczak (ekspert informatyk-starszy specjalista (back-end)), Monika Parys (ekspert kluczowy Zadania 2 w projekcie ZRK3), Robert Ziółkowski (ekspert ZRK); opowiedział, jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą wspierać planowanie rozwoju umiejętności.


W tej części panelu słuchacze mogli dowiedzieć się, w jaki sposób wykorzystać m.in. takie narzędzia jak: "Kompas Szkolnictwa Branżowego", czy niedawno uruchomiony w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji czatbot "ZeteRKa". Narzędzia te mogą służyć pracownikom instytucji, jak również zwykłym użytkownikom, którzy są na początku budowania swojej ścieżki zawodowej, albo planują zmiany w dotychczasowej karierze.


W panelu mowa była również narzędziach przeznaczonych dla najmłodszych. "Małe ZRK", "Wiem, co umiem" mają przede wszystkim zachęcić młode pokolenie do tego, aby wzbogacać swoje portfolio o zdobyte kwalifikacje i odznaki.

Ważne spotkanie ludzi edukacji i rynku pracy

"To był naprawdę dobrze wykorzystany czas" - powiedział Maciej Tauber. "Mieliśmy okazję nie tylko podsumować dotychczasowe osiągnięcia, ale także zapoznać się z kolejnymi wyzwaniami w zakresie kształcenia i doradztwa zawodowego, współpracy pracodawców i instytucji edukacyjnych oraz uczenia się przez całe życie. Czerpaliśmy wzajemnie ze swoich doświadczeń, poznawaliśmy najlepsze praktyki i każdy uczestnik z pewnością nawiązał wiele wartościowych kontaktów. Współpraca przy tak ważnych z perspektywy polityki edukacyjnej państwa projektach to podstawa" – podkreślił lider projektu ZSK 6.

"Kongres okazał się niezwykle ważną inicjatywą" - zaznaczyła dr Emilia Danowska-Florczyk. "Spotkanie w jednym miejscu przedstawicieli ministerstw,  instytucji edukacyjnych, ale przede wszystkim organizacji branżowych oraz wszystkich tych, którym zależy na lepszej jakości nauczania i uczenia się, stało się okazją nie tylko do aktualizacji wiedzy, ale również do nawiązania wielu ciekawych form współpracy. Jesteśmy dumni z tego, że rejestr kwalifikacji wraz z całym pakietem aplikacji i rozwiązań dla różnych grup odbiorców spotkał się również z tak dużym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem" - zaznaczyła na koniec wiceliderka projektu ZRK3.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie