×

Sześć kwalifikacji włączonych do ZSK!

Cztery zdjęcia będące ilustracją czterech kwalifikacji
DCStudio, ArthurHidden - Freepik

Sześć nowych kwalifikacji pojawiło się z Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji — ze szkolnictwa, rozwoju i technologii, oraz cyfryzacji. 

Prowadzenie zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym – trener akademicki

Osoba, która uzyskała kwalifikację rynkową „Prowadzenie zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym – trener akademicki”, jest przygotowana do samodzielnego projektowania, prowadzenia i ewaluacji szkoleń z zakresu danej dyscypliny naukowej, w formie stacjonarnej oraz zdalnej, z użyciem stworzonych samodzielnie lub pozyskanych narzędzi szkoleniowych. W swojej pracy korzysta z metod, technik i narzędzi dostosowanych do naukowego charakteru zajęć oraz do potrzeb odbiorców. Opiera się również na aktualnym stanie badań z zakresu uczenia się dorosłych oraz śledzi trendy rozwojowe w obszarze działalności naukowej. Osoba posiadająca tę kwalifikację rynkową wykonuje złożone zadania zawodowe w dynamicznie zmieniających się warunkach.

Prowadzenie szkolenia trenerskiego w oparciu o metodę umyślnej twórczości

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową „Prowadzenie szkolenia trenerskiego w oparciu o metodę umyślnej twórczości” posługuje się w swojej pracy koncepcją umyślnej twórczości i podczas szkolenia stosuje aktywizujące metody pracy, w szczególności ćwiczenia lub warsztat. Samodzielnie opracowuje program szkolenia, kierując się ideą uczenia się przez całe życie, i pod tym kątem dobiera i przygotowuje materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczeń lub warsztatów. W tym zakresie projektuje i przeprowadza ćwiczenia lub warsztat według autorskich scenariuszy rozwijających umiejętności twórcze uczestników szkolenia i motywuje do działania w zakresie umyślnej twórczości. Definiuje kompetencje grupowe, etapy współpracy grupowej, zarządza potencjałem grupy.

Zarządzanie danymi cyfrowymi w środowisku zawodowym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych

Osoba, która posiada kwalifikację rynkową, samodzielnie, zgodnie z własnymi potrzebami i rozwiązując nierutynowe problemy, wyjaśnia swoje potrzeby informacyjne, wykonuje złożone wyszukiwania w celu znalezienia danych, informacji i treści w środowiskach cyfrowych. Zgodnie z potrzebami wyjaśnia, jak uzyskać dostęp do tych informacji i jak nawigować między nimi, a także przeprowadza analizę, porównanie i ocenę wiarygodności oraz rzetelności źródeł danych, informacji i treści cyfrowych. Samodzielnie wybiera dane, informacje i treści, organizuje je według narzuconych lub opracowanych wzorców w środowiskach cyfrowych, wybiera odpowiednie narzędzia komunikacji do danego kontekstu, dzieli się informacjami i zasobami z wykorzystaniem technologii cyfrowych, potrafi kształtować warunki pracy własnej zgodnie z własnym bezpieczeństwem i ochroną środowiska, w tym wykorzystując maszyny wirtualne oraz VPN.

Użytkowanie zasobów cyfrowych w środowisku zawodowym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową wykonuje proste czynności zawodowe wymagające użycia komputera. Jest świadoma zakresu posiadanych umiejętności i umie je zdefiniować. Identyfikuje oraz rozwiązuje samodzielnie najprostsze problemy techniczne, a w przypadku bardziej zaawansowanych zagadnień aktywnie poszukuje pomocy wśród bardziej zaawansowanych użytkowników. Zakres posiadanej wiedzy i umiejętności pozwala jej na wyszukiwanie, filtrowanie, przetwarzanie i integrowanie treści cyfrowych na poziomie podstawowym z wykorzystaniem powszechnie dostępnych narzędzi. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową na tym poziomie samodzielnie komunikuje się z innymi pracownikami i klientami z wykorzystaniem podstawowych kanałów komunikacji, dobierając ich rodzaj pod kątem indywidualnych potrzeb i w oparciu o posiadaną wiedzę.

Przetwarzanie danych cyfrowych w środowisku zawodowym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych

Osoba, która posiada kwalifikację rynkową, potrafi wyszukiwać niezbędne w trakcie pracy zawodowej informacje z wykorzystaniem filtrów i botów wyszukiwarek, odróżniając przy tym informacje prawdziwe od tzw. fake newsów oraz rozpoznając zjawiska agresji w Internecie. W tworzonych i edytowanych plikach tekstowych oraz arkuszach kalkulacyjnych korzysta z wielu różnych narzędzi i filtrów poprawiających ich czytelność i wygląd, a także zwiększających produktywność. Potrafi również nagrywać pulpit oraz umieszczać nagrania na platformach streamingowych. Rozpoznaje najpopularniejsze formaty kompresji plików, potrafi samodzielnie znaleźć, pobrać i zainstalować sterowniki i aplikacje firm trzecich według potrzeb, rozróżnia nośniki wielokrotnego i jednokrotnego zapisu, a także łączy się z zewnętrznymi zasobami sieciowymi w firmie (mapuje dyski do NAS).

Diagnozowanie i rozwijanie kompetencji cyfrowych w organizacji

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową wykazuje kompetencje cyfrowe na zaawansowanym poziomie Europejskiej Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli – DigComp. W swoich działaniach posługuje się wiedzą na temat ramy kompetencji cyfrowych. Opisuje kompetencje cyfrowe na poszczególnych stanowiskach pracy w organizacji. Wykonuje diagnozę kompetencji cyfrowych pracowników i – w odniesieniu do wyników diagnozy – określa potrzeby infrastrukturalne organizacji. Wskazuje narzędzia walidacji kompetencji cyfrowych oraz możliwości dalszego rozwoju pracowników w zakresie kompetencji cyfrowych. Organizuje i prowadzi szkolenia. Wspiera organizację w procesie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji cyfrowych.

 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie