W ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wprowadzono kilka istotnych zmian, które zostały uchwalone 30 sierpnia 2023 roku.
W dzienniku ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 września 2023 r. (poz. 2005) opublikowano Ustawę o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw.
Artykuł 9 tej ustawy wprowadza zmiany w ustawie o ZSK, które dotyczą:
- nowych określeń zdefiniowanych w ustawie,
- modyfikacji nazwy i definicji kwalifikacji rynkowej,
- sprawozdawczości,
- certyfikowania i certyfikatów,
- włączania kwalifikacji do ZSK.
Uchylone zostały niektóre przepisy dotyczące kwalifikacji archiwalnej oraz kwalifikacji zawieszonej (art. 30-35). Dostosowano również brzmienia poszczególnych przepisów do wprowadzonych w ustawie zmian oraz zaktualizowano nazewnictwo. Zmiany te weszły w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
Ad 1.
Do ustawy o ZSK wprowadzono nowy rodzaj kwalifikacji — kwalifikacje sektorowe (art. 2 pkt 11b). Są to nieuregulowane odrębnymi przepisami kwalifikacje o charakterze zawodowym, które:
- odpowiadają na potrzeby danej branży lub sektora i uwzględniają ich specyfikę,
- są nadawane przez podmioty prowadzące działalność statutową w obszarze danej branży lub sektora, którym zostało nadane uprawnienie do certyfikowania danej kwalifikacji sektorowej.
Dokumentem potwierdzającym nadanie tego rodzaju kwalifikacji jest certyfikat kwalifikacji sektorowej.
Z wnioskiem o włączenie kwalifikacji sektorowej do ZSK mogą wystąpić podmioty prowadzące działalność w obszarze danej branży lub danego sektora (art. 15a).
Zewnętrzne zapewnianie jakości walidacji i certyfikowania kwalifikacji sektorowych, które nadają Branżowe Centra Umiejętności, wykonuje Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie (art. 51 ust. 1a).
W ramach nowelizacji zdefiniowano również inne nowe określenia:
-
Objętość kwalifikacji (art.2 ust. 8a).
Jest to określona w godzinach miara orientacyjnego nakładu pracy, który jest potrzebny do nabycia wymaganych dla danej kwalifikacji efektów uczenia się. -
Kwalifikacje rzemieślnicze (art. 2 pkt 11b).
Przed nowelizacją ten rodzaj kwalifikacji w poszczególnych przepisach ustawy określano opisowo jako „Kwalifikacje potwierdzone dyplomami mistrza i świadectwami czeladniczymi wydawanymi po przeprowadzeniu egzaminów w zawodach, o których mowa w art. 3 ust. 3a ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle” - Kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (art. 2 pkt 12a).
Są to kwalifikacje pełne i cząstkowe z przypisanym poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji, które zostały włączone do systemu zgodnie z przepisami ustawy o ZSK.
Ad 2.
Zmieniona została nazwa kwalifikacji, które dotychczas określano w ustawie jako kwalifikacje „rynkowe”. Aktualna nazwa kwalifikacji tego rodzaju to kwalifikacje wolnorynkowe (art. 2 pkt 11).
Równocześnie zmodyfikowano definicję tego rodzaju kwalifikacji.
Kwalifikacje wolnorynkowe są to nieuregulowane odrębnymi przepisami kwalifikacje, które:
- odpowiadają na potrzeby społeczne lub potrzeby rynku pracy,
- są nadawane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, którym zostało nadane uprawnienie do certyfikowania danej kwalifikacji wolnorynkowej
Dokumentem potwierdzającym nadanie tego rodzaju kwalifikacji jest certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej.
Zewnętrzne zapewnianie jakości walidacji i certyfikowania tych kwalifikacji organizowane jest tak samo, jak dla kwalifikacji rynkowych przed nowelizacją.
Ad 3.
Ważne dla wszystkich instytucji certyfikujących zmiany nastąpiły w artykule 65, który dotyczy przekazywania informacji kwartalnej.
- Informacje kwartalne przekazuje się według stanu na ostatni dzień danego kwartału a nie według stanu na dzień ich przekazania (art. 65 ust. 1).
- Doprecyzowano termin przekazywania informacji kwartalnej - instytucja certyfikująca jest obowiązana do przekazania tych informacji w terminie 20 dni roboczych po zakończeniu każdego kwartału kalendarzowego (art. 65 ust. 2).
- Instytucje nadające kwalifikacje rzemieślnicze przekazują informację tylko o liczbie wydanych certyfikatów (art. 65 ust. 2a)
- uchylono ustęp 3 o podawaniu do publicznej wiadomości przekazywanych informacji kwartalnych.
Ad 4.
Według znowelizowanej ustawy o ZSK instytucja certyfikująca rozpoczyna certyfikowanie kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej od dnia nadania uprawnienia do certyfikowania danej kwalifikacji (art. 62) .
Przed tą nowelizacją rozpoczęcie certyfikowania było możliwe dopiero po podpisaniu przez ministra właściwego umowy z instytucją, która będzie pełnić funkcję zewnętrznego zapewniania jakości w stosunku instytucji nadającej daną kwalifikację.
Na Instytucję certyfikującą nałożono obowiązek prowadzenia strony internetowej, na której są szczegółowe informacje o opłatach, oraz o sposobie organizowania i przeprowadzania walidacji (art. 47 ust. 4).
W znowelizowanej ustawie dodano przepisy precyzujące zasady wydawania oraz obowiązującą treść certyfikatów (art. 49a).
- Warunkiem wydania certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej lub certyfikatu kwalifikacji sektorowej jest potwierdzenie w drodze walidacji osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji (art. 49a ust 1).
- Certyfikat zawiera:
- nazwę dokumentu - „certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej” albo „certyfikat kwalifikacji sektorowej”;
- nazwę kwalifikacji;
- nazwę i siedzibę instytucji certyfikującej;
- informacje dotyczące posiadacza certyfikatu:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia;
- numer certyfikatu nadany przez instytucję certyfikującą;
- znak graficzny określony w przepisach (wydanych na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o ZSK);
- imię (imiona) i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do wydania certyfikatu;
- nazwę miejscowości i datę wydania certyfikatu;
- okres ważności certyfikatu.
(art. 49a ust. 2)
- Instytucja certyfikująca prowadzi ewidencję wydanych certyfikatów obejmującą:
- dane, o których mowa wyżej w pkt 2, 4, 5 i 8;
- informacje o datach przeprowadzenia walidacji i podmiotach przeprowadzających walidację;
- informacje o osiągnięciach uznanych na podstawie art. 49 ust. 1 lub 2.
Ewidencja ta może być prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.
(art. 49a ust. 3 i 5)
- Dane o posiadaczach certyfikatów oraz protokoły z przeprowadzonych walidacji są przechowywane w ewidencji przez okres 5 lat, licząc od dnia wystawienia danego certyfikatu.
(art. 49a ust. 4 i 6)
Ad 5.
Włączanie do ZSK kwalifikacji wolnorynkowych i sektorowych odbywa się na podstawie przepisów art. 14, 15 i art. 15a i 15b, które powstały jako modyfikacja przepisów regulujących poprzednio włączanie do ZSK kwalifikacji rynkowych.
Przepisy te w zasadniczej części są analogiczne. Istniejące w nich różnice wynikają z tego, że w przeciwieństwie do kwalifikacji wolnorynkowych, kwalifikacje sektorowe są powiązane z konkretną branżą (sektorem) i funkcjonowaniem Branżowych Centrów Umiejętności.
Zmiany wprowadzone w przepisach dotyczących włączania kwalifikacji rynkowych:
- Wyrazy kwalifikacja rynkowa we wszystkich miejscach zamieniono odpowiednio na wyrazy „kwalifikacja wolnorynkowa” lub „kwalifikacja sektorowa”.
- W art. 14 usunięto ust. 2, który umożliwiał złożenie wraz z wnioskiem o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK wniosku o nadanie uprawnienia do certyfikowania tej kwalifikacji.
- W art. 15 i w art.15 b istotnie zmodyfikowano strukturę opisu kwalifikacji, oraz brzmienie poszczególnych fragmentów opisu w stosunku do tego, co przed nowelizacją obowiązywało we wniosku o włączenie do ZSK kwalifikacji rynkowej.
Ważniejsze modyfikacje wprowadzone do opisu kwalifikacji (wolnorynkowej oraz sektorowej) przedstawiono w tabeli poniżej.
Brzmienie przepisu przed nowelizacją |
Skorygowany przepis - w nowej strukturze opisu |
pkt 2, lit. b) - nazwę dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji, a także okres jego ważności i w razie potrzeby warunki przedłużenia ważności, |
pkt 5, lit. c) okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej i warunki przedłużenia ważności certyfikatu albo informację, że ważność nadanego certyfikatu jest bezterminowa, |
pkt 2, lit. d) - krótką charakterystykę kwalifikacji, obejmującą informacje o działaniach lub zadaniach, które potrafi wykonywać osoba posiadająca tę kwalifikację, |
pkt 2, lit. b) informacje obejmujące przykładowe: |
pkt 2, lit. e) - uprawnienia związane z posiadaniem kwalifikacji, |
Skorygowana wersja jest ujęta |
pkt 2, lit. g) w razie potrzeby, warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, w szczególności wymagany poziom wykształcenia, |
pkt 5, lit. b) w razie potrzeby: |
pkt 2, lit. h) wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację, |
pkt 4 lit. b) ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację, warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji, |
pkt 2, lit. i) zapotrzebowanie na kwalifikację, przedstawione w kontekście trendów na rynku pracy, rozwoju nowych technologii, potrzeb społecznych oraz strategii rozwoju kraju lub regionu, |
pkt 3. uzasadnienie celowości włączenia kwalifikacji wolnorynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji: a) zgodność kwalifikacji wolnorynkowej z rozpoznanymi potrzebami społecznymi lub potrzebami rynku pracy, popartą danymi wynikającymi z analizy potrzeb rynku pracy i grup osób, do których dana kwalifikacja w szczególności jest kierowana, /w art. 15b – a) zgodność kwalifikacji sektorowej z rozpoznanymi potrzebami danej branży lub sektora/ b) podobieństwa i różnice w odniesieniu do kwalifikacji o zbliżonym charakterze, w szczególności kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, c) inne przesłanki potwierdzające zgodność kwalifikacji wolnorynkowej z rozpoznanymi potrzebami rynku pracy i grup osób, do których dana kwalifikacja wolnorynkowa w szczególności jest kierowana; /w art. 15b – c) inne przesłanki potwierdzające zgodność kwalifikacji sektorowej z rozpoznanymi potrzebami danej branży lub sektora/ |
pkt 2, lit. j) typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji, |
Skorygowana wersja jest ujęta |
pkt 2, lit. k) odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji lub dodatkowych umiejętności zawodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się; |
Skorygowana wersja jest ujęta |