O zaletach narzędzi ZRK w potwierdzaniu umiejętności mówiliśmy na XX Ogólnopolskiej Konferencji Kadry Kierowniczej Oświaty.
Podczas konferencji 1–3 marca w Krakowie prowadziliśmy sesję dotyczącą wartości potwierdzania umiejętności oraz narzędzi wspierających uczenie się przez całe życie, głównie skierowanych do szkół.
Wicelider projektu ZRK, dr Emilia Danowska-Florczyk, przedstawiła wnioski z badań realizowanych w latach 2020-2023 w IBE w ramach projektu wspierającego rozwój ZRK. Pokazała m.in. że wraz z wiekiem zmniejsza się skłonność do uczenia się, a dorośli uczą się głównie wtedy, gdy wymaga tego od nich pracodawca. Osoby młode zaś są bardziej zmotywowane do uczenia się. Rozwój zainteresowań jest dla nich równie ważną motywacją do uczenia się co praca zawodowa. Na tym tle rozwinęła wątek samoświadomości posiadanych umiejętności oraz umiejętności uczenia się jako kluczowych kompetencji.
Aplikacje, które pozwalają kształtować świadomość rozwoju
- Ludzie z nastawieniem na rozwój wierzą, że zawsze mogą wiedzieć więcej i umieć więcej niż obecnie. Dotychczasowe doświadczenia nigdy nie są dla nich ograniczeniem, lecz zawsze szansą - szansą na doskonalenie kompetencji lub rozwój. Takie podejście kształtujemy od najmłodszych lat m.in. dzięki aplikacjom wykorzystującym dane Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, takim jak czatbotka Zeterka czy Małe ZRK - powiedziała wicelider projektu ZRK3 dr Emilia Danowska-Florczyk.
Narzędzia przeznaczone dla najmłodszych
Prelegentka zaprezentowała pokrótce Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji oraz omówiła możliwości dwóch narzędzi z nim powiązanych: Małego ZRK i Wiem, co umiem. Przedstawiła przykłady kwalifikacji oraz odznak, skierowanych dla uczniów, i opowiedziała o możliwościach ich wykorzystywania w szkole. W prezentacji pokazała też przykład zaangażowania się szkoły we Władysławowie w rozwój systemu kwalifikacji.
Potwierdzanie umiejętności pozwala odnaleźć się na rynku pracy
W drugiej części spotkania odbył się panel dyskusyjny z udziałem zaproszonych gości, wzięli w nim udział:
Gabriel Buczak – uczeń Zespołu Szkół Techniczno- Zawodowych im. M. Rataja w Tomaszowie Lubelskim
Piotr Fałek – przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji NUB
Michał Nowakowski – lider projektu Mikropoświadczenia,
Agnieszka Marszałek – lider projektu ZRK3
panel prowadził Wojciech Stęchły.
Punktem odniesienia do rozmowy był film prezentujący historię Gabriela, który zdobył kwalifikację wolnorynkową dot. druku 3D. Uczestnicy panelu zwrócili uwagę na to, że potwierdzanie umiejętności przy pomocy kwalifikacji, ale też odznak i mikropoświadczeń, pomaga w odnalezieniu się na rynku pracy i w coraz większym stopniu jest wykorzystywane jako narzędzie wspierania rozwoju pracowników czy rekrutacji. Posiadanie doświadczeń związanych z przygotowywaniem się do egzaminów i potwierdzaniem dodatkowych umiejętności (niekoniecznie bezpośrednio związanych z realizowanym kierunkiem kształcenia) może być w dorosłym życiu niezwykle przydatne. Przykład Pana Ireneusza pokazuje, że nauczyciele także uczą się przez całe życie.
Bariery, które blokują rozwój
Jednym z wątków w dyskusji były bariery, jakie napotykają uczniowie, nauczyciele, ale także otoczenie szkoły: nie zawsze znajduje się chęci, przestrzeń i czas na rozwój dodatkowych umiejętności, zwykle jednak największą barierę stanowią pieniądze. Pan Piotr Fałek zwracał uwagę na możliwość (a nawet konieczność) wykorzystywania funduszy rozwojowych, jako źródła finansowania dodatkowych szkoleń i możliwości certyfikacji umiejętności uczniów.
Nowoczesne sposoby potwierdzania umiejętności
Michał Nowakowski z projektu Mikropoświadczenia, zwrócił uwagę na trendy związane z cyfrową formą poświadczeń oraz opisał możliwości ich wykorzystania m.in. do przedstawiania wiarygodnych i łatwo dostępnych informacji o posiadanych kompetencjach i doświadczeniach, a także do zaprezentowania swojej sylwetki „jednym kliknięciem” przy pomocy portfolio skonstruowanego z cyfrowych wpisów.
Wiarygodność atutem certyfikatów ZSK
W ostatniej części dyskusji Agnieszka Marszałek zwróciła uwagę, że tym, co wyróżnia kwalifikacje wolnorynkowe wpisane do ZRK i czyni je atrakcyjną ofertą, uzupełniającą edukację szkolną jest wiarygodność certyfikatów, które je poświadczają. Pokazała, że wykorzystanie możliwości uzyskiwania tych kwalifikacji przez uczniów wymaga jednak zaangażowania i wielostronnej współpracy środowisk samorządowych, dyrektorów szkół i nauczycieli oraz instytucji działających na rynku pracy.
Pozytywne nastawienie do rozwoju pomoże w dorosłym życiu
- Lepiej zapobiegać niż leczyć. Dzisiejsi uczniowie, jutro będą dorosłymi na zmieniającym się dynamicznie rynku pracy. Dlatego warto już na poziomie edukacji szkolnej budować w młodych ludziach pozytywne nastawienie do rozwijania i potwierdzania swoich umiejętności. Zaprocentuje to w ich dorosłym życiu – podsumowała wydarzenie lider projektu ZRK3 Agnieszka Marszałek.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie