×

Konferencja "ZeRKnij w przyszłość": część 4

Osoby dyskutujące podczas konferencji
IBE

"W jaki sposób można wybierać swoją ścieżkę edukacyjną i zawodową?" - to tytuł czwartej części konferencji „ZeRKnij w przyszłość”.

W kolejnej części konferencji rozmawiano o podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych i różnych ścieżkach kariery zawodowej. Omawiano czynniki wpływające na te wybory, rolę doradców, rodziców i szkoły. Pokazano niektóre możliwości, które dają nowe technologie.

Kto uczestniczył w tym panelu?

Przedstawiciele różnych instytucji, zajmujących się doradztwem i trzy osoby od nas z IBE PIB. Były trzy panie - Magdalena Kamieniecka z Fundacji ZwrotNa, Aleksandra Mięczakowska z Ośrodka Rozwoju Edukacji i Monika Niepiekło z Akademickiego Biura Karier UW oraz pan Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Naszą firmę reprezentowali Wojciech Gola i Marcin Trepczyński oraz prowadząca panel Emilia Danowska-Florczyk

I jakie kwestie poruszono w trakcie dyskusji?

Bardzo ciekawe było to, jak rozumieją rolę doradcy osoby, które w tej pracy działają już od lat. Wszystkie trzy panie – z Fundacji, z ORE i z Akademickiego Biura Karier - mocno akcentowały rolę dialogu, który skłania do autoanalizy - co jest dla nas ważne i czego potrzebujemy. Podkreślały znaczenie poznania kontekstu i miejsca, w jakim znajduje się osoba podejmująca decyzję. Mówiły też, że doradztwo to także zadanie rodziców i nauczycieli.

Kapitalne było zwrócenie uwagi, że ważną rolą doradcy jest wyjaśnienie osobie podejmującej decyzje, że wybory edukacyjne zwłaszcza w młodym wieku nie są ostateczne. Są ważne, ale nie przesądzają o całym życiu. Pokazują to m.in. doświadczenia akademickich biur karier, do których wcale nierzadko zgłaszają się studenci, którzy chcą zmienić kierunek studiów.  

Do tych myśli nawiązał potem nasz kolega Marcin Trepczyński, który krótko opowiedział o czatbocie „ZeteRKa. Jest to narzędzie, które dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji może „dialogować” z osobą szukającą pomysłu na dalsze uczenie się.  

Poruszane były także inne ciekawe wątki związane z przechodzeniem od edukacji do wciąż zmieniającego się rynku pracy

Co z tej dyskusji najbardziej utkwiło Ci w pamięci?

Trudno powiedzieć, sporo było świetnych momentów. Może będzie to myśl, że ważna jest gotowość do dania sobie czasu na poszukiwanie i próbowanie różnych ścieżek, bez presji na natychmiastowy i ostateczny wybór. Niezwykle istotna jest świadomość, że każdą taką decyzję można kiedyś zmienić.

Może zapamiętam na dłużej porównanie ZeteRKi do huśtawki, zwierciadła i lodołamacza. Do huśtawki, bo przez pokazanie wielu kwalifikacji, o których istnieniu nawet nie wiemy, narzędzie to poszerza horyzonty i rozbudza wyobraźnię. Do zwierciadła, bo ten elektroniczny „doradca” pomaga poznawać siebie i identyfikować posiadane kompetencje, których często nie jesteśmy w pełni świadomi. Oraz do lodołamacza, bo poprzez dostarczenie wstępnych informacji, ZeteRKa przełamuje bariery w dostępie do doradztwa zawodowego.

A może najdłużej zostanie mi w pamięci uwaga, żeby zamiast o „decyzjach edukacyjno-zawodowych” mówić po prostu o wyborze - szkoły, kierunku studiów albo zawodu.

 

 

#Fundusze UE