Rozwiązania systemowe na rzecz rozwoju umiejętności Polaków - wyzwania
W ostatniej, piątej części konferencji „ZeRKnij w przyszłość” omawiano systemowe rozwiązania wspierające rozwój umiejętności Polaków oraz wyzwania, z jakimi musi mierzyć się państwo w tym obszarze.
Kto w ostatniej części znalazł się wśród panelistów?
Prowadzącą była kierownik naszego zespołu pani Agnieszka Szymczak, Była też pani Ewa Flaszyńska z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz pani Anna Nikowska z Ministerstwa Funduszy i Rozwoju Regionalnego. Ministerstwo Edukacji reprezentował pan Lech Boguta. Z PARP-u był pan Szymon Kurek, a przedstawicielem CKE był pan Horacy Dębowski. Pan Marek Michajłowicz reprezentował Ośrodek Przetwarzania Informacji Państwowego Instytutu Badawczego ds Rozwoju Oprogramowania.
Jakie było główne założenie dyskusji o rozwiązaniach systemowych?
Chodziło o to, żeby porozmawiać o tym, co dla obywatela, który chce się rozwijać, może zrobić państwo. O tym, w jaki sposób ten obywatel będzie mógł się rozwijać i jakie źródła informacji zapewni mu państwo, by był w stanie odnaleźć się w gąszczu istniejących już możliwości. Ale także o tym, czy państwo sfinansuje bądź dofinansuje jego uczenie się jako osoby dorosłej, która ma już za sobą etap szkolnej edukacji,
Co jako uczestnicy wynieśliśmy z tej dyskusji?
Usłyszeliśmy sporo informacji na temat nowej ustawy, która zastąpi obowiązującą od 21 lat ustawę o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy To zupełnie nowy akt prawny. I w tym akcie jest osobny rozdział, który mówi o rozwoju umiejętności i kwalifikacji. Z naszej instytutowej perspektywy szczególnie istotne jest uwzględnienie nowych rozwiązań, nad którymi jako IBE PIB pracowaliśmy już od lat. Na przykład teraz osoba bezrobotna, która będzie zgłaszała się do Urzędu Pracy, jako swoje kwalifikacje czy umiejętności będzie mogła przedstawić nie tylko to, co nabyła w systemie szkolnym, ale również te kwalifikacje uzyskane poza edukacją, które figurują w naszym zintegrowanym rejestrze.
Jakie jeszcze zmiany wprowadza ta ustawa?
W ustawie jest wiele różnych zmian. M.in. rozszerza się możliwość korzystania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Dzięki temu z tego funduszu będą mogły korzystać także osoby samozatrudnione, czyli prowadzące działalność gospodarczą i osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zmieni się też model usług świadczonych przez urzędy pracy. Na przykład dotychczasowy pośrednik pracy powinien stać się doradcą do spraw zatrudnienia, który od początku prowadzi osobę. Doradca do spraw zatrudnienia będzie przygotowywał indywidualny plan działania dla takiej osoby".
O czym jeszcze mówiono w tym panelu?
W tej części konferencji mówiono o różnych rozwiązaniach systemowych, które już obecnie albo w niedalekiej przyszłości będą służyły wspieraniu obywateli w rozwijaniu swoich kompetencji. Nie da się tego wszystkiego opowiedzieć w krótkiej rozmowie. Dlatego warto posłuchać tej dyskusji, która jest dostępna w Internecie.
Były wypowiedzi dotyczące rozwoju oferty kwalifikacji. Nowe kwalifikacje powinny pojawiać się równocześnie z nowymi technologiami i materiałami. Podkreślano, że potrzebne jest większe włączanie się przedstawicieli branż w kształtowanie nowej oferty szkolnictwa branżowego, a także zaangażowanie środowisk branżowych w tworzenie nowych kwalifikacji sektorowych i wolnorynkowych.
Dla niektórych zaskoczeniem była informacja, że są u nas kwalifikacje szkolne, nazwijmy to oświatowe, które oferuje się także dla dorosłych. Tradycyjnie w szkołach uczą się dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Tymczasem okazuje się, że kilkadziesiąt tysięcy dorosłych osób przystępuje do egzaminów, żeby zdobyć takie kwalifikacje jak technik robotyk, informatyk, mechatronik itp., a są to kwalifikacje oferowane przez nasze szkoły.
Była mowa o Bazie Usług Rozwojowych, o platformie e-learningowej, o informatycznych bazach danych, które służą obywatelom, a równocześnie dostarczają danych niezbędnych do podejmowania decyzji dotyczących polityki edukacyjnej państwa. Pojawił się także temat indywidualnych kont rozwojowych.
Co to są indywidualne konta rozwojowe?
Ma to polegać na tym, że mieszkaniec Unii Europejskiej posiada coś na kształt konta bankowego, na którym są gromadzone środki zarówno publiczne, jak i prywatne, które może on przeznaczyć na cele rozwojowe związane z podnoszeniem kompetencji. Obecnie w Polsce przygotowywany jest pilotaż tego rozwiązania, który będzie przeprowadzony na terenie kilku powiatów w dwóch województwach.
Jakie wnioski wynikają z tej dyskusji?
Jest bardzo dużo różnych działań, które mają wspierać rozwój kompetencji obywateli. Gromadzi się też wiele różnych rodzajów ważnych danych. Jednakże realizowane przez poszczególne instytucje wartościowe projekty zbyt słabo “widzą się” nawzajem.
Potrzebne jest dalsze przełamywanie pewnych barier, które istnieją pomiędzy różnymi resortami, między edukacją formalną i pozaformalną, a także pomiędzy edukacją i przedsiębiorcami. Potrzebna jest wspólna wizja krajowej polityki na rzecz rozwoju kompetencji, dzięki której działania podejmowane przez poszczególne instytucje będą bardziej spójne, co pozwoli na uzyskiwanie brakującego dziś efektu synergii.
#FunduszeUE