Ponad połowa Polaków deklaruje, że się uczy. W jaki sposób to robią? Czym się kierują? Dlaczego ci pozostali się nie uczą? Na te i wiele innych pytań ma odpowiedzieć badanie “Uczenie się dorosłych Polaków”. Realizację tego badania rozpoczął Zespół z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego
Według różnych badań nawet co trzeci dorosły Polak uczestniczy w dodatkowych zajęciach, kursach i szkoleniach. Co drugi uczy się samodzielnie, najczęściej z Internetu, ale korzystając też ze wsparcia bliskich i znajomych. Takie nieformalne uczenie się jest najtrudniejsze do zbadania. Dlatego jest to stosunkowo słabo poznana dziedzina aktywności edukacyjnej osób dorosłych.
Koordynatorka tego badania dr Marta Petelewicz wyjaśnia: „Chcemy dowiedzieć się więcej o tym, jak uczą się dorośli w Polsce. Sprawdzimy, jak wobec rosnącej popularności zdalnych form pracy i kształcenia zmieniły się zwyczaje związane z uczeniem się, zdobywaniem nowych kompetencji i kwalifikacji. Szukamy czynników sprzyjających uczeniu się i barier utrudniających uczestnictwo w edukacji. Na przykład wpływ na edukacyjne decyzje Polaków mogą mieć osobiste przekonania, wcześniejsze doświadczenia szkolne czy oddziaływanie otoczenia”.
Badanie uczenia się dorosłych Polaków, realizowane jest na reprezentatywnej próbie. Do udziału wylosowano 5100 osób w wieku 18-69 lat. Ankieterzy odwiedzą respondentów między kwietniem a lipcem. Pierwsze wyniki będą dostępne już w 2026 roku. Jest to druga edycja badania, pierwsza odbyła się w 2020 roku.
W tym badaniu Instytut Badań Edukacyjnych współpracuje z „Danae”, wiodącą agencją badawczo-konsultingową z ogromnym doświadczeniem w realizacji dużych badań społecznych. Agencja ta prowadzi dziesiątki różnych badań społecznych i marketingowych. Jednak „szczególne znaczenie mają dla nas projekty realizowane w interesie publicznym” – mówi dyrektor generalny Danae dr Marcin Spławski
Badaczy szczególnie interesuje nastawienie Polaków do uczenia się. Co sprawia, że uczymy się chętnie, a co stanowi przeszkodę? Odpowiedzi na te pytania pomogą w tworzeniu nowych rozwiązań w sferze organizacji i finansowania uczenia się dorosłych. Takich rozwiązań, które zachęcą więcej osób dorosłych do podejmowania różnorodnej aktywności edukacyjnej. Badanie to w pewien sposób wspiera również rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), który jest stosunkowo nowym narzędziem polityki publicznej integrującym wszystkie obszary edukacji. Badanie dotyczące uczenia się dorosłych Polaków bezpośrednio wpisuje się więc w politykę państwa na rzecz uczenia się przez całe życie.
#FunduszeUE
Badanie realizowane w ramach projektu "Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce" z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS.01.08-IP.05-0001/23).