ZHP i ZZDZ otrzymają wsparcie w przygotowaniach do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej

Instytut Badań Edukacyjnych wybrał kolejne podmioty, z którymi będzie współpracować na tej płaszczyźnie. Najlepsze wnioski w zakończonej, trzeciej już odsłonie konkursu,  przedstawiły Związek Harcerstwa Polskiego oraz Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego.

W Polsce działa kilkanaście tysięcy instruktorów harcerskich. Instruktor harcerski to osoba mająca kompetencje lidera, wychowawcy, potrafiąca poprowadzić szkolenie albo zorganizować imprezę dla tysiąca osób – mówi Helena Anna Jędrzejczak, która z ramienia IBE będzie współpracować z ZHP. Włączenie do ZSK kwalifikacji związanych z tym, co harcerze doskonale potrafią, ale kwitują stwierdzeniem „byłam drużynową” albo „prowadziłam zlot”, sprawi, że umiejętności te będą rozpoznawane. Zyskają na tym wolontariusze i pracownicy organizacji pozarządowych, pracodawcy, osoby zajmujące się pracą z młodzieżą i dorosłymi. Wreszcie – zyska społeczeństwo, na rzecz którego pracują instruktorzy harcerscy – dodaje.

Organizacje harcerskie wspólnie z IBE przygotowują już opisy kilku kwalifikacji. Współpraca pokazała, że doświadczenie praktyków – instruktorów harcerskich będących specjalistami w obszarze pracy z kadrą, zarządzania pracą wolontariuszy czy prowadzenia pracy wychowawczej, w połączeniu z kompetencjami ekspertów IBE daje rezultaty. Obecnie Związek Harcerstwa Polskiego przystępuje do kolejnego etapu współpracy z Instytutem, mającego na celu wsparcie w przygotowaniach  do nadawania kwalifikacji rynkowych w ZSK (pełnienia roli instytucji certyfikującej).

Wspólnie z IBE rozwiązania dotyczące walidacji i certyfikowania kwalifikacji rynkowych opracuje również Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego. Za współpracę z ZZDZ, z ramienia IBE odpowiedzialna będzie dr Natalia Kopeć-Panek: Zespół ekspertów oddelegowany z ramienia ZZDZ do prac dotyczących wprowadzenia, walidowania i certyfikowania kwalifikacji w obszarze logistyki składa się z osób posiadających ogromną wiedzę i doświadczenie praktyczne w zakresie opracowywanej kwalifikacji, potrafiących – co także ważne - ujmować efekty uczenia czy zapisy dot. walidacji i zapewniania jakości w trafnych i konkretnych sformułowaniach. Połączenie wiedzy i kompetencji pracowników ZZDZ i IBE pozwala przypuszczać, że będzie to sprawna i bardzo owocna współpraca, a jej efekty przyniosą wymierne korzyści społeczne.

Współpraca ZHP i ZZDZ z IBE będzie trwać do marca przyszłego roku.

Informacje o kolejnych edycjach konkursów, w ramach których Instytut Badań Edukacyjnych zapewniać będzie wsparcie tak jak dotychczas publikowane będą na portalu kwalifikacje.gov.pl

Zaproszenie do współpracy polegającej na wsparciu wybranych podmiotów w przygotowaniach do wdrażania rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji rynkowych i zapewniania jakości tego procesu

Instytut Badań Edukacyjnych oferuje wsparcie kolejnym podmiotom przygotowującym się do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Do wzięcia udziału w naborze zapraszamy wszystkie podmioty:
  • planujące w najbliższym czasie ubiegać się o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji rynkowej włączonej do ZSK
  • zainteresowane stworzeniem – zgodnego z założeniami ZSK – opisu walidacji dla tej kwalifikacji
  • chcące nabyć wiedzę i umiejętności niezbędne do tego, by opracować wewnętrzny system zapewniania jakości nadawania kwalifikacji zgodnie z wymogami ustawy o ZSK
  • gotowe do zaangażowania wyznaczonych przez siebie ekspertów w prace nad opracowywaniem rozwiązań dotyczących nadawania wybranej kwalifikacji oraz zapewniania jakości tego procesu (w tym do ich udziału w seminariach, warsztatach i spotkaniach roboczych organizowanych z inicjatywy IBE – łącznie ok. 7 spotkań/seminariów oraz bieżąca współpraca w trybie zdalnym nakierowana na stworzenie opisów walidacji i opisów wewnętrznego systemu zapewniania jakości).

Okres współpracy: lipiec 2017 – marzec 2018.

Instytucje ubiegające się o objęcie wsparciem muszą spełniać poniższe wymagania:
1.    prowadzenie działalności gospodarczej;
2.    gotowość do nadawania kwalifikacji w sposób zgodny z wymogami ustawy o ZSK, w szczególności do prowadzenia walidacji efektów uczenia się dla wskazanej przez siebie kwalifikacji, w tym (4 warianty od wyboru):
  • aktualne prowadzenie walidacji dla kwalifikacji o zbliżonym zakresie tematycznym,
  • aktualne zlecanie prowadzenia walidacji dla kwalifikacji o zbliżonym zakresie tematycznym zewnętrznemu podmiotowi,
  • gotowość do rozpoczęcia prowadzenia walidacji dla wskazanej przez siebie kwalifikacji w najbliższym czasie,
  • plan na to, by w najbliższym czasie zlecać prowadzenie walidacji dla wskazanej przez siebie kwalifikacji zewnętrznemu podmiotowi;
3.    gotowość do podjęcia współpracy z IBE w zakresie opracowywania walidacji oraz rozwiązań dotyczących zapewniania jej jakości dla wskazanej przez siebie kwalifikacji rynkowej.

Podmioty zainteresowane wsparciem powinny wskazać wybraną przez siebie kwalifikację rynkową wraz z informacjami istotnymi dla projektowania procesu walidacji określonymi w ustawie o ZSK – w szczególności opisem efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację. Informacje te będą podstawą współpracy pomiędzy IBE i podmiotem wnioskującym o wsparcie.

IBE zastrzega sobie prawo do zaproponowania wsparcia w pierwszej kolejności podmiotom, które wskażą do współpracy kwalifikację należącą do jednego ze wskazanych obszarów priorytetowych:
  • Kwalifikacje związane z branżą IT
  • Kwalifikacje związane ze wspieraniem uczenia się przez całe życie
  • Kwalifikacje związane z usługami opiekuńczymi
  • Kwalifikacje związane ze sportem, w tym sportem powszechnym i sportem wyczynowym
  • Kwalifikacje o istotnym znaczeniu w branży budowlanej
  • Kwalifikacje związane z ochroną środowiska naturalnego

W uzasadnionych przypadkach IBE zastrzega sobie możliwość rozważenia współpracy przy projektowaniu rozwiązań dla kwalifikacji należącej do obszaru innego niż wymienione powyżej.

W uzasadnionych przypadkach IBE zastrzega sobie prawo do oparcia współpracy na kwalifikacji innej niż pierwotnie wskazana przez podmiot (w porozumieniu z jego przedstawicielami oraz przy założeniu, że będzie to inna kwalifikacja opracowana przez dany podmiot).

Oferty można składać do 14 lipca 2017 r.

Załączniki:

Zaproszenie do współpracy przy opisywaniu kwalifikacji


Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza do współpracy podmioty zainteresowane opisaniem i włączeniem kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

W ramach projektu „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), Instytut oferuje wsparcie w zakresie przygotowania opisów kwalifikacji rynkowych zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie o ZSK. O wsparcie w zakresie przygotowania opisów kwalifikacji rynkowych może się ubiegać podmiot prowadzący zorganizowaną działalność w obszarze gospodarki, rynku pracy, edukacji lub szkoleń.

Instytut Badań Edukacyjnych zapewni:
  • szkolenie dla członków zespołów opisujących kwalifikacje z zakresu korzystania z Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), przygotowania wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK oraz zasad przypisywania poziomu PRK do kwalifikacji,
  • bieżące konsultacje merytoryczne dla zespołu opisującego kwalifikacje z zakresu opisywania kwalifikacji rynkowej,
  • doradztwo w zakresie planowania procesu opisania kwalifikacji rynkowej i zgłoszenia jej do ZSK,
  • dostęp do materiałów pomocniczych dotyczących m.in. PRK, procesu włączania kwalifikacji rynkowych do ZSK, opisywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji,
  • koordynację pracy zespołów opisujących kwalifikacje,
  • organizację, przygotowanie i prowadzenie spotkań roboczych zespołów opisujących kwalifikacje przez ekspertów IBE (osoby bezpośrednio zaangażowane w projektowanie i wdrażanie rozwiązań merytorycznych i instytucjonalnych),
  • organizację spotkań konsultacyjnych z przedstawicielami środowisk zainteresowanych daną kwalifikacją,
  • zwrot kosztów przejazdu dla uczestników spotkań roboczych i konsultacyjnych (według określonych warunków),
  • rezerwację i zwrot kosztów noclegu dla uczestników dwudniowych spotkań roboczych (według określonych warunków),
  • dostęp do internetowej platformy współpracy mIBE, ułatwiającej wymianę informacji i dokumentów roboczych między osobami zaangażowanymi w opisywanie kwalifikacji.

IBE nie pokrywa kosztów wynagrodzeń osób zaangażowanych w opisywanie i konsultowanie kwalifikacji.

W celu nawiązania współpracy należy przesłać następujące  dokumenty:
  • Zgłoszenie zgodne ze wzorem (załącznik 1)
  • Informacje o kwalifikacji do opisania (załącznik 2)
  • CV członków zespołu opisującego kwalifikacje
  • Informacje o członkach zespołu opisującego kwalifikacje (załącznik 3)

W ramach projektu możliwe jest udzielenie wsparcia pozwalającego na przygotowanie opisu 70 kwalifikacji rynkowych, w 2017 planowane jest wsparcie opisania 30 kwalifikacji. Dlatego – w przypadku większej liczby kwalifikacji zgłaszanych do opisania ze wsparciem – zostaną wybrane kwalifikacje najlepiej odpowiadające wskazanym poniżej kryteriom.

I. Przynależność zgłaszanej kwalifikacji do priorytetowego obszaru – obszarami priorytetowymi są:

  1. ochrona środowiska naturalnego,
  2. problemy osób bezrobotnych, wykluczonych społecznie oraz zagrożonych bezrobociem lub wykluczeniem społecznym, problemy osób z ograniczoną sprawnością,
  3. wyzwania związane ze starzeniem się ludności,
  4. handel, sprzedaż i obsługa klienta,
  5. IT,
  6. finanse i bankowość,
  7. sport i turystyka
  8. budownictwo i gospodarowanie nieruchomościami.


Uzasadnienie wyboru obszarów priorytetowych znajduje się w załączniku 4.

II. Skład zespołu, który będzie opisywał kwalifikacje przy współpracy IBE:

  • zespół powinien liczyć od 3 do 5 osób i być wskazany przez podmiot wnioskujący o udzielenie wsparcia,
  • w zespole musi być osoba, która ma praktyczne doświadczenie w dziedzinie, której dotyczy kwalifikacja zgłaszana do opisania,
  • w zespole musi być osoba, która ma praktyczne doświadczenie w zakresie przygotowywania osób do podejmowania działań w dziedzinie, której dotyczy kwalifikacja zgłaszana do opisania,
  • w zespole musi być osoba, która ma praktyczne doświadczenie w zakresie oceniania gotowości osób do podejmowania działań w dziedzinie, której dotyczy kwalifikacja zgłaszana do opisania.

III. Liczba kwalifikacji zgłaszanych do opisania w ramach projektu jest ograniczona. Preferowane będą podmioty zgłaszające kilka kwalifikacji do opisania.

IV. Wskazanie instytucji certyfikującej – preferowane będą podmioty wskazujące instytucje wyrażające gotowość certyfikowania danej kwalifikacji na zasadach określonych w ustawie o ZSK.

Sposób, miejsce i termin przesyłania zgłoszeń

Zgłoszenia należy przesłać pocztą elektroniczną na adres: opis.kwalifikacje@ibe.edu.pl. W tytule wiadomości prosimy wpisać "Zgłoszenie kwalifikacji, uzupełnienie - wsparcie opisywania".

Zgłoszenia należy przesyłać do 13 marca 2017 r.

Załączniki:

Wsparcie dla kandydatów na IC

Instytut Badań Edukacyjnych oferuje wsparcie kolejnym podmiotom przygotowującym się do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Podmioty zainteresowane wspólnym opracowaniem rozwiązań w zakresie walidacji efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji rynkowych i zapewniania jakości tego procesu zapraszamy do wysyłania zgłoszeń.

Oferta skierowana jest do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wyrażających chęć i zgłaszających gotowość do prowadzenia walidacji efektów uczenia się określonych dla wskazanej kwalifikacji rynkowej, a następnie wystawiania certyfikatów świadczących o ich osiągnięciu, w sposób zgodny z wymaganiami ZSK.

Podmioty zainteresowane wsparciem powinny wskazać wybraną przez siebie kwalifikację rynkową wraz z informacjami istotnymi dla projektowania procesu walidacji, określonymi w ustawie o ZSK – w szczególności opisem efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację. Informacje te będą podstawą współpracy pomiędzy IBE i podmiotem wnioskującym o wsparcie. Wybrana kwalifikacja powinna należeć do jednego ze wskazanych obszarów:

  • kwalifikacje związane z branżą IT
  • kwalifikacje związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta
  • kwalifikacje związane ze wspieraniem uczenia się przez całe życie
  • kwalifikacje związane z usługami opiekuńczymi
  • kwalifikacje związane ze sportem
  • kwalifikacje związane z turystyką

Oferty można składać do 18 lutego 2017 r.

Informacja na temat Punktu Koordynacyjnego ds. Polskiej Ramy Kwalifikacji

Na mocy uchwały nr 1/2016 Międzyresortowego Zespołu ds. uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, od dnia 1 października 2016 r., Minister Edukacji Narodowej pełni funkcję Punktu Koordynacyjnego ds. Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Zadania Punktu obejmują:

  1. odnoszenie poziomów kwalifikacji w ramach krajowych systemów kwalifikacji do poziomów europejskich ram kwalifikacji,
  2. zapewnienie stosowania przejrzystej metodyki ustalania odniesień między krajowymi poziomami kwalifikacji a europejskimi ramami kwalifikacji,
  3. zapewnianie zainteresowanym stronom dostępu do informacji oraz wytycznych w zakresie tego, w jaki sposób kwalifikacje krajowe odnoszą się do europejskich ram kwalifikacji poprzez krajowe systemy kwalifikacji,
  4. wspieranie uczestnictwa wszelkich zainteresowanych stron, w tym, zgodnie z krajowym ustawodawstwem i praktyką, instytucji szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego, partnerów społecznych, sektorów i ekspertów w zakresie porównywania i wykorzystania kwalifikacji na poziomie europejskim.

Zadania te realizuje Wydział Strategii i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Edukacji Narodowej (tel. +48 22 34 74 312).

Uchwała

Stowarzyszenie księgowych otrzyma wsparcie IBE

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce to pierwsza instytucja, która zaczyna przygotowania do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej ze wsparciem ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce z kwalifikacją „księgowy” zostało wybrane w konkursie i w efekcie otrzyma wsparcie ekspertów IBE w przygotowaniach do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Do konkursu ogłoszonego 28 października zgłosiły się trzy instytucje. Jedna z nich nie dopełniła wymogów formalnych, natomiast kwalifikacje zgłoszone przez dwie pozostałe należą nie tylko do tego samego obszaru priorytetowego „finanse, bankowość i ubezpieczenia oraz księgowość i rachunkowość”, ale także tej samej dziedziny (księgowość).

Ponieważ ten obszar obejmuje wiele dziedzin, eksperci postanowili wybrać teraz  tylko jedną ze zgłoszonych. Dzięki temu możliwe będzie objęcie w przyszłości wsparciem IBE podmiotów o innej specjalizacji w ramach tego samego obszaru, np. z zakresu finansów, bankowości lub ubezpieczeń.

Oferta wsparcia skierowana była do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które chcą przeprowadzać walidację, a następnie wystawiać certyfikaty świadczące o uzyskaniu wskazanej kwalifikacji rynkowej w sposób zgodny z wymaganiami ZSK i dlatego też są gotowe do podjęcia współpracy w zakresie opracowywania wymaganych procedur. Podmioty te powinny były wskazać wybraną przez siebie kwalifikację rynkową.

Kolejne konkursy na otrzymanie wsparcia IBE zostaną ogłoszone w 2017 r.

Zaproszenie do współpracy polegającej na wsparciu wybranych podmiotów w przygotowaniach do wdrażania rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji i zapewniania jakości tego procesu

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza do współpracy podmioty przygotowujące się do pełnienia w ZSK funkcji instytucji certyfikującej i zainteresowane wsparciem w opracowywaniu i wdrażaniu rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji, w tym prowadzenia walidacji efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz zapewniania jakości tego procesu.

W ramach projektu „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), oferujemy wsparcie procesu wdrażania rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji i zapewniania jakości zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie o ZSK.

O objęcie wsparciem może się ubiegać podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zgłaszający gotowość do prowadzenia walidacji i certyfikowania kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, i gotowy do podjęcia współpracy w zakresie opracowywania walidacji oraz rozwiązań dotyczących zapewniania jej jakości dla wskazanej przez siebie kwalifikacji rynkowej. Propozycja kwalifikacji powinna zawierać wybrane informacje wskazane w ustawie o ZSK jako niezbędne do złożenia wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (art. 15 ustawy o ZSK). Informacje te – w szczególności opis efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji (opracowany zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZSK) oraz wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację – będą podstawą współpracy, w szczególności punktem wyjścia dla opracowania opisu walidacji.


1. Zakres proponowanego wsparcia:

Instytut Badań Edukacyjnych w ramach współpracy z zainteresowanymi podmiotami proponuje:

  • Przeprowadzenie pogłębionej analizy funkcjonowania danego podmiotu przed jego wejściem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji z uwzględnieniem przedmiotu i uwarunkowań jego działalności, zasobów (m.in. kadrowych i materialnych), a także realizowanych działań, a także przyjętych rozwiązań organizacyjnych w zakresie prowadzonych dotychczas procesów walidacji i certyfikowania kwalifikacji (jeśli dotyczy). Analiza będzie podstawą do szczegółowego zaplanowania dalszej współpracy.
  • 2-dniowe seminarium – w siedzibie podmiotu objętego wsparciem – dostosowane do zidentyfikowanych potrzeb członków zespołu wyznaczonego przez podmiot objęty wsparciem do projektowania rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji i zapewniania jakości tego procesu (szczegółowe wymagania dotyczące kompetencji zespołu opisano w części 2.1). W zależności od potrzeb seminarium dotyczyć może m.in. wymagań ustawy o ZSK w odniesieniu do prowadzenia walidacji i zapewniania jakości tego procesu oraz dobrych praktyk w obszarach walidacji i zapewniania jakości kwalifikacji, a także opracowywania i opisywania walidacji i wewnętrznego systemu zapewniania jakości, w tym ewaluacji wewnętrznej.
  • Warsztaty dla członków zespołu – w siedzibie podmiotu objętego wsparciem – w zakresie opracowywania i opisywania, w tym tworzenia scenariusza walidacji oraz opracowywania wewnętrznego systemu zapewniania jakości, w tym ewaluacji wewnętrznej.
  • Niezbędne konsultacje merytoryczne i bieżące doradztwo – w trakcie całego okresu wsparcia – w zakresie planowania działań i rozwiązań w obszarze nadawania kwalifikacji i zapewniania jakości tego procesu oraz opracowywania materiałów w tym obszarze.
  • Dostęp do materiałów pomocniczych dotyczących m.in. opisywania kwalifikacji rynkowych, założeń ZSK w obszarze walidacji, w tym opracowywania i opisywania walidacji, a także
  • w obszarze zapewniania jakości kwalifikacji.
  • Dostęp do internetowej platformy współpracy, ułatwiającej wymianę informacji
  • i dokumentów roboczych między osobami zaangażowanymi w projektowanie planowanych do wdrożenia rozwiązań.
  • W razie potrzeby – zaproponowanie innych form wsparcia, w tym szkoleń, warsztatów lub opracowań – np. ekspertyz, opinii – dotyczących aspektów istotnych z punktu widzenia przyszłego funkcjonowania wspieranego podmiotu w ramach ZSK.


2. Kryteria wyboru podmiotów objętych wsparciem:

W 2016 r. możliwe jest wyłonienie maksymalnie dwóch podmiotów, które zostaną objęte wsparciem w zakresie proponowanym w części 1. W przypadku większej liczby podmiotów zainteresowanych wsparciem wybrane zostaną podmioty najlepiej odpowiadające wskazanym poniżej kryteriom:

2.1.    Propozycja kwalifikacji powinna zawierać wszystkie wskazane poniżej elementy opisu kwalifikacji rynkowej oraz opisu efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji – opracowane zgodnie z wymogami ustawy o ZSK (art. 9, art. 15)

Wymagane informacje o kwalifikacji to:
  • Proponowana nazwa kwalifikacji
  • Propozycja dotycząca przypisania poziomu PRK do danej kwalifikacji
  • Proponowane efekty uczenia się wymagane dla danej kwalifikacji opisane w sposób zawierający:
  • syntetyczną charakterystykę efektów uczenia się,
  • wyodrębnione zestawy efektów uczenia się,
  • poszczególne efekty uczenia się w zestawach oraz kryteria weryfikacji osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się
  • Propozycja w zakresie wymagań dotyczących walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

2.2.    Przynależność wskazanej kwalifikacji do priorytetowego obszaru

Obszarami priorytetowymi wyznaczonymi na potrzeby niniejszego postepowania konkursowego są:
  1. Kwalifikacje związane z usługami opiekuńczymi
  2. Kwalifikacje związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta
  3. Kwalifikacje związane z branżą IT
  4. Kwalifikacje związane z gospodarką przestrzenną, w szczególności z obszarem zarządzania nieruchomościami
  5. Kwalifikacje związane z branżami finansów, bankowości i ubezpieczeń oraz księgowości
  6. i rachunkowości
  7. Kwalifikacje związane ze sportem, w tym sportem powszechnym i sportem wyczynowym
  8. Kwalifikacje związane z turystyką

Uzasadnienie wyboru obszarów priorytetowych zawarto w Aneksie do niniejszego ogłoszenia.

Planowane jest ogłoszenie konkursu/konkursów na wsparcie kolejnych podmiotów w roku 2017. Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega sobie możliwość ponowienia wszystkich lub niektórych spośród wyżej wymienionych obszarów priorytetowych w przyszłych postępowaniach konkursowych. Jednocześnie Instytut zastrzega sobie prawo do dokonania zmian w tym zakresie, szczególnie w przypadku konieczności wzięcia pod uwagę nowych tendencji na rynku pracy oraz zapotrzebowania zgłaszanego bezpośrednio przez przedstawicieli poszczególnych obszarów. Aktualnie w odniesieniu do przyszłych postępowań rozważane są kolejne obszary priorytetowe takie jak:

  • Kwalifikacje o istotnym znaczeniu w branży budowlanej
  • Kwalifikacje związane z ochroną środowiska naturalnego
  • Kwalifikacje związane ze wspieraniem uczenia się przez całe życie, w tym skierowane do osób zagrożonych bezrobociem lub wykluczeniem społecznym
  • Kwalifikacje związane z przemysłem i produkcją
  • Kwalifikacje o istotnym znaczeniu w branży telekomunikacyjnej
  • Kwalifikacje związane z transportem
  • Kwalifikacje związane z rolnictwem

2.3.    Skład zespołu wyznaczonego do współpracy z ekspertami IBE w zakresie proponowanego wsparcia

Skład zespołu powinien zostać wskazany przez podmiot wnioskujący o udzielenie wsparcia (Załącznik 2). Spośród wymienionych członków zespołu wymagane jest wskazanie osoby koordynatora, odpowiedzialnego za przebieg procesów objętych współpracą po stronie wspieranego podmiotu, do którego zadań należeć będą w szczególności sprawozdawczość i bieżące kontakty z przedstawicielami IBE.

Ponadto zespół osób niezbędnych do efektywnego zrealizowania poszczególnych etapów, procesów, działań powinien spełniać łącznie następujące wymagania:

  • doświadczenie i kompetencje niezbędne do realizacji zadań, do wykonywania których powinna być gotowa osoba posiadająca kwalifikację wskazaną w propozycji podmiotu wnioskującego o wsparcie,
  • doświadczenie w bezpośrednim zarządzaniu personelem realizującym zadania, do wykonywania których powinna być gotowa osoba posiadająca wybraną kwalifikację,
  • doświadczenie i kompetencje niezbędne do prowadzenia weryfikacji efektów uczenia się
  • z danego obszaru (sektora/branży), osiągniętych także poza edukacją formalną, w tym znajomość adekwatnych metod i narzędzi weryfikacji (asesorzy, egzaminatorzy, itd.),
  • doświadczenie i kompetencje niezbędne do identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się z danego obszaru, osiągniętych poza edukacją formalną (doradcy zawodowi i edukacyjno-zawodowi) – tam, gdzie wymaga tego specyfika kwalifikacji,
  • mile widziane doświadczenie w zakresie zapewniania jakości w danym obszarze (audytorzy, ewaluatorzy, pełnomocnicy jakości, itd.).

Kompetencje osób opracowujących i opisujących proces walidacji (w tym tworzących scenariusz walidacji) oraz opracowujących i opisujących wewnętrzny system zapewniania jakości i ewaluację wewnętrzną powinny być adekwatne do zadań, które wyznaczone im zostaną w tym procesie oraz aktualne (pod uwagę brane będzie nie krótsze niż 2-letnie doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat).

2.4.    Wskazanie potencjalnego podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości

Dodatkowym kryterium oceny wniosków o udzielenie wsparcia będzie wskazanie podmiotu, który dla wybranej kwalifikacji mógłby – zdaniem podmiotu wnioskującego – pełnić funkcję podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ) na zasadach określonych w ustawie o ZSK. Istnieje możliwość wskazania więcej niż jednego podmiotu. Pod uwagę każdorazowo brane będzie uzasadnienie, które podmiot wnioskujący przekaże, dokonując wskazania potencjalnego PZZJ.

Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega, że wskazanie takie będzie traktowane jako hipotetyczne i nie będzie w żaden sposób wiążące dla wskazanego podmiotu.


3.    Informacje dodatkowe:

Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega sobie prawo do kierowania się dodatkowym kryterium terytorialnym w przypadku zgłoszenia się więcej niż jednego podmiotu z siedzibą w danej miejscowości, tzn. wyboru w niniejszej edycji konkursu tylko jednego podmiotu reprezentującego jedną miejscowość (planuje się zastosowanie tego kryterium także w przyszłych naborach). Instytut Badań Edukacyjnych skorzysta z tego prawa jedynie w sytuacji, w której pozostałe podmioty wnioskujące spełniać będą opisane powyżej kryteria wyboru (2.1 – 2.4).

Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega sobie prawo wyboru tylko jednej z wielu reprezentacji/jednostek wskazanych przez dany podmiot wnioskujący w przypadku posiadania przez niego oddziałów/filii regionalnych, mogących niezależnie ubiegać się o wsparcie w ramach niniejszego oraz przyszłych konkursów.

Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega sobie prawo wyboru we wszystkich konkursach łącznie nie więcej niż 2 podmiotów reprezentujących dany obszar priorytetowy.

Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega sobie możliwość zlecenia wykonania analizy funkcjonowania podmiotu, opisanej w części 1 niniejszego dokumentu, ekspertowi zewnętrznemu. Analiza taka jest elementem niezbędnym do określenia zakresu współpracy i zaplanowania jej przebiegu, dlatego zgłoszenia zainteresowania wsparciem będą traktowane jako równoznaczne z wyrażeniem zgody podmiotu wnioskującego na przeprowadzenie takiej analizy oraz współpracę w tym zakresie ze wskazanym wykonawcą.

Po nawiązaniu umowy o współpracy w ramach proponowanego wsparcia Instytut Badań Edukacyjnych zastrzega sobie możliwość ustalenia wspólnie z podmiotem wnioskującym ostatecznego składu zespołu, najbardziej optymalnego dla zapewnienia efektywnej realizacji działań będących przedmiotem współpracy.

Instytut Badań Edukacyjnych nie pokrywa kosztów wynagrodzeń pracowników podmiotu objętego wsparciem zaangażowanych w projektowanie rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji
i zapewniania jakości tego procesu.

W 2016 r. możliwe jest wyłonienie w drodze konkursu dwóch podmiotów, które zostaną objęte wsparciem w zakresie proponowanym w części 1. Planowane jest ogłoszenie konkursu/konkursów na wsparcie kolejnych podmiotów w roku 2017.

Załączniki:

4.    Wymagane dokumenty:



5.    Sposób, miejsce i termin przesyłania zgłoszeń:

Zgłoszenia należy przesłać pocztą elektroniczną na adres: wsparcie.ic@ibe.edu.pl. W tytule wiadomości wpisać "Zgłoszenie podmiotu - wsparcie wdrażania rozwiązań w zakresie nadawania kwalifikacji i zapewniania jakości".

Zgłoszenia należy przesyłać do 07 listopada 2016 r.