Chcesz, aby twoi pracownicy potwierdzali swoje kompetencje i dzięki temu zdobywali kwalifikacje? Poniżej znajdziesz informacje o tym, gdzie i w jaki sposób szukać na to funduszy.
Obecnie (II połowa 2023 r.) na poziomie kraju nie ma możliwości pozyskania funduszy przeznaczonych wprost na walidację. Jednak w wielu miejscach można szukać środków na pokrycie kosztów różnych działań, które składają się na ten proces. Niektóre programy pozwalają na sfinansowanie wsparcia doradcy, który może pomóc w przygotowaniu się do walidacji (co może odpowiadać tzw. etapowi identyfikowania efektów uczenia się). Inne są przeznaczone na sprawdzanie, czy ma się umiejętności wymagane do zdobycia danej kwalifikacji (świadectwa, dyplomu). Jeszcze inne dotyczą dofinansowywania szkolenia kończącego się walidacją.
1. Gdzie możesz szukać środków?
Na poziomie krajowym jednym z głównych źródeł finansowania działań związanych z walidacją może być Program Operacyjny – Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Wskazówki jak korzystać z PO WER można znaleźć tutaj. Listę projektów aktualnie realizowanych w ramach PO WER można znaleźć tutaj.
Możliwe jest również dofinansowanie ze środków pochodzących z innych źródeł. Należą do nich m.in.:
- Baza Usług Rozwojowych (BUR) - zawiera oferty podmiotów świadczących usługi dla pracowników z zakresu m.in. szkolenia, doradztwa i walidacji; jej celem jest zapewnienie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Obecnie (I połowa 2022 r.) usługi dotyczące walidacji, o których dofinansowanie można się ubiegać w ramach BUR, są oznaczone jako "egzaminy".
- Krajowy Fundusz Szkoleniowy (PFS) – środki z Funduszu przeznaczane są na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców.
- Polski Fundusz Rozwoju (PFR) – środki z Funduszu przeznaczane są na dofinansowanie mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w obszarze szkoleń, doradztwa i studiów podyplomowych. Wsparcie to ma przyczynić się do wzrostu kompetencji pracowników przedsiębiorstw objętych działaniami.
- Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji - środki w ramach Funduszu są przeznaczane na wsparcie dla osób objętych zwolnieniami wynikającymi ze zmian strukturalnych spowodowanych globalizacją. Mogą zostać przeznaczone m. in. na szkolenia umożliwiające nabywanie nowych kwalifikacji lub zmianę kwalifikacji, poświadczenie zdobytego doświadczenia, poradnictwo czy inne działania.
Na poziomie regionalnym źródłem finansowania działań związanych z walidacją mogą być regionalne programy operacyjne (RPO). Środki z RPO mogą być przeznaczone m.in. na bezpośrednie wsparcie indywidualnych odbiorców w celu zwiększenia ich aktywności na rynku pracy. Lista przykładowych działań związanych z walidacją, które mogą być finansowane ze środków RPO (plik xls).
Na poziomie lokalnym do finansowania działań związanych z walidacją można wykorzystać:
- środki z budżetów województw - walidacja pozwala na podniesienie kwalifikacji obywateli, co wpisuje się w zadania samorządu województwa, którymi jest m.in. kreowanie rynku pracy oraz prowadzenie działań mających na celu podnoszenie poziomu wykształcenia obywateli (art. 11 Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województw);
- środki z programów współpracy gmin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania pożytku publicznego - zgodnie z duchem Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Jak szukać środków?
Mechanizmy finansowania rzadko odwołują się wprost do walidacji (identyfikowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych; ich dokumentowania oraz weryfikacji). Jednak działania związane z potwierdzaniem kompetencji mogą mieścić się w celach danego źródła finansowania. Dlatego szukając możliwości dofinansowania warto w opisach programów operacyjnych, funduszy czy konkursów grantowych zwrócić uwagę na sformułowania:
a) określające działania, w które wpisuje się walidacja lub weryfikacja: | b) określające działania, w które może się wpisywać doradztwo w ramach walidacji (m.in. pomoc w określeniu, jakie kompetencje ma dana osoba): |
- reintegracja zawodowa, - kształcenie ustawiczne, - uzyskiwanie, podnoszenie kwalifikacji, - certyfikowanie, potwierdzanie posiadanych umiejętności, - rozwój narzędzi dla uczenia się przez całe życie, - przygotowanie kadry, - zwiększenie dostępu dorosłych do różnych form uczenia się przez całe życie, - zwiększenie szans na zatrudnienie, - dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, - podnoszenie kompetencji, - wzrost kompetencji w przedsiębiorstwach, - wzmocnienie zasobów ludzkich, - zwiększenie różnorodności i poprawa jakości oferty edukacyjnej dla osób dorosłych/starszych, - egzaminy dzięki, którym można uzyskać dyplom potwierdzający zdobycie umiejętności i kwalifikacji, - ustalenie potrzeb firm z zakresu kształcenia ustawicznego. |
- usługi doradcze, - instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej, - podnoszenie kompetencji/kwalifikacji kadry zajmującej się zawodowo i ochotniczo aktywizacją społeczną osób starszych. |
3. Jakie są zasady otrzymania finansowania?
Każda z możliwości dofinansowania ma swoje zasady przyznawania środków. Za każdym razem należy się z nimi zapoznać oraz spełnić postawione warunki, np. przygotować niezbędne dokumenty.
Przykładowe mechanizmy finansowania walidacji - regionalne programy operacyjne
Regionalne programy operacyjne (RPO) zawierają działania, na które w danym regionie można uzyskać finansowanie w danym czasie. Obecne obowiązują do końca 2020 roku (finansowane z nich projekty mogą trwać najpóźniej do 2023 roku). Kolejne RPO ustalono na lata 2021-2027. O te środki mogą się ubiegać różne podmioty, zazwyczaj w ramach konkursów. Poniżej pokazano kilka przykładowych projektów - dla zilustrowania tego, gdzie można szukać środków i w jaki sposób je wykorzystać.
Uwagi:
- Wszystkie z wymienionych poniżej projektów dotyczą osób indywidualnych, nie zaś przedstawicieli instytucji.
- Poniżej nie ujęto przykładów dla następujących województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego.
Projekt: „Kompetencje kluczowe kluczem do sukcesu”, 06.2016-01.2017
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/759030/
Cel: podwyższony poziom kompetencji kluczowych (TIK, języki obce) u 70% ze 144 uczestników (certyfikat)
Beneficjenci: osoby powyżej 25 roku życia, o niskich kwalifikacjach, min. 20% to osoby z niepełnosprawnościami, a 30% to seniorzy, bez zatrudnienia
Działanie: 12.3. Kształcenie ustawiczne w zakresie ICT i języków obcych
Finansowanie: kursy językowe (jęz. angielski, jęz. francuski, jęz. niemiecki) oraz TIK -> walidacja -> certyfikowanie zewnętrzne
Projekt: „Nowe Możliwości”, do 12.2017
Cel: podniesienie kwalifikacji i kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych i języka angielskiego, zakończone uzyskaniem certyfikatu
Beneficjenci: 300 osób z terenów wiejskich, powyżej 25 roku życia, o niskich kwalifikacjach
Działanie: 10.3. Poprawa dostępności i wspieranie uczenia się przez całe życie
Finansowanie: szkolenie -> walidacja -> certyfikowanie
Projekt: „AKADEMIA ICT”, do czerwca 2018
Cel: wzrost kompetencji przynajmniej 70% uczestników w zakresie TIK, znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy
Beneficjenci: 150 osób dorosłych w wieku 25-64 lat (75K i 75M w tym 30ON), zarówno osoby o najniższych kompetencjach, jak również te, które z własnej inicjatywy zainteresowane są zdobyciem, podniesieniem lub uzupełnieniem kompetencji cyfrowych.
Działanie: 9.3. Podnoszenie kompetencji osób dorosłych w obszarze TIK i języków obcych
Finansowanie: modułowy system szkoleń w zakresie 21 kompetencji DIGKOMP -> weryfikacja -> certyfikat zewnętrzny ECDL
Projekt: „Jestem Europejczykiem - znam języki obce”, 01.02.2016-31.01.2018
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/773196/
Cel: podniesienie kompetencji językowych o 1 poziom i uzyskanie certyfikatów zewnętrznych przez 90% uczestników
Beneficjenci: 231 kobiet i 189 mężczyzn z woj. wielkopolskiego, w wieku co najmniej 25 lat, w tym 50% osób w wieku min. 50 lat, z wykształceniem na poziomie max. średnim, w tym dla 24 osób z niepełnosprawnościami, z małych obszarów miejskich
Działanie: 8.2. Uczenie się przez całe życie
Finansowanie: działania informacyjno-promocyjne -> rekrutacja -> zakup materiałów dla uczestników -> szkolenia 120-ogodzinne z języka angielskiego i niemieckiego z elementami języka biznesowego -> egzaminy zewnętrzne TOEIC (jęz. ang.) i WiDaF (jęz. niem.) -> certyfikowanie
Projekt: „Zaplanuj swoją przyszłość!”, 01.08.2018-31.07.2019
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/787225/
Cel: trwałe wejście na rynek pracy 65 osób młodych, pracujących
Beneficjenci: osoby w wieku 15-29 lat, w tym 38 kobiet i 27 mężczyzn, w tym min. 80% osób niepracujących, niekształcących i nieszkolących się oraz max. 20% osób ubogich, w tym53 osoby bierne zawodowo oraz 12 osób pracujących, 25% uczestników to osoby z niepełnosprawnościami
Działanie: 1.3 Wsparcie osób młodych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji
Finansowanie: identyfikacja potrzeb -> pośrednictwo pracy -> szkolenia/kursy zawodowe -> walidacja -> certyfikowanie
Projekt: „Czas na nowe KOMPETENCJE!”, 01.10.2018-31.12.2019
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/790024/
Cel: przyrost kompetencji w obszarze ICT i języków obcych
Beneficjenci: 550 osób, pracujących, należących do grup defaworyzowanych, osób w wieku powyżej 25 lat, o niskich kwalifikacjach
Działanie: 11.4. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych
Finansowanie: szkolenia językowe -> walidacja -> zewnętrzne certyfikowanie
Projekt: „Zdobądź nowe kwalifikacje sprzedażowe i certyfikat”, do 29.02.2020
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/783444/
Cel: podniesienie poziomu kwalifikacji 320 osób dorosłych w zakresie zarządzania procesami handlowymi, potwierdzone certyfikacją EBSM
Beneficjenci: osoby dorosłe, chcące rozwijać swoje kompetencje w obszarze handlu
Działanie: 10.3. Doskonalenie zawodowe
Finansowanie: szkolenie EBSM Ludzie (160 osób) i szkolenie EBSM Proces (160 osób) -> egzamin EBSM -> certyfikowanie (276 osób)
Projekt: „Zostań rzemieślnikiem”, do 31.07.2020
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/774225/
Cel: podniesienie umiejętności przez 400 osób (w tym 172 kobiety) oraz uzyskiwaniu kwalifikacji zawodowych w 10 zawodach rzemieślniczych kluczowych dla Regionalnych i Inteligentnych Specjalizacji województwa zachodniopomorskiego.
Beneficjenci: 400 osób, w tym 172 kobiety
Działanie: 8.6.Wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczniów uczestniczących w kształceniu zawodowym i osób dorosłych uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia zawodowego
Finansowanie: organizacja i realizacja wstępnej walidacji efektów uczenia uzyskanych przed przystąpieniem do projektu -> organizacja i realizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego -> organizacja i realizacja pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego (kursy realizowane u pracodawców w rzeczywistych warunkach pracy) -> ostateczna walidacja i certyfikacja prowadząca do uzyskania kwalifikacji mistrza i czeladnika w 10 zawodach (380 osób)
Uwaga: kursy zostały zaprojektowane pod potrzeby kandydatów, po wstępnej walidacji.
Projekt: „Aktywna integracja w drodze do zatrudnienia”
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/763997/
Cel: reintegracja zawodowa i społeczna 60 osób
Beneficjenci: osoby zagrożone ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym poprzez udział w aktywnej integracji społecznej, edukacyjnej i zawodowej
Działanie: 7.1. Rozwój działań aktywnej integracji
Finansowanie: szkolenia -> walidacja
Projekt: „Mój nowy zawód - Nowy Ja”
https://www.facebook.com/pages/category/Education/M%C3%B3j-nowy-zaw%C3%B3d-Nowy-Ja-1014583648750929/
Cel: realizacja kursów zawodowych istotnych dla branży fitness dla 300 osób
Beneficjenci: brak danych
Działanie: 8.5. Rozwój i wysoka jakość szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego
Finansowanie: kurs -> egzamin zawodowy (walidacja)
Projekt: „Kierunek: kariera”, do 2023 r.
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/762852/
Cel: poprawa sytuacji zawodowej
Beneficjenci: osoby pracujące, w wieku powyżej 25 lat, które zakończyły edukację na poziomie liceum lub technikum, osoby w wieku powyżej 50 lat, z różnym poziomem wykształcenia
Działanie: 10.3. Rozwój kompetencji i umiejętności osób dorosłych
Finansowanie: Bilans Kariery (walidacja w zakresie identyfikowania i dokumentowania posiadanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) -> szkolenie
Forma: bony na kursy językowe, prawa jazdy lub komputerowe