Wypełnianie wniosku w III naborze

Na co zwrócić szczególną uwagę w kontekście wymogów formalnych przy wypełnianiu wniosku w III naborze?

- Należy zapoznać się ze wszystkimi załącznikami do ogłoszenia, w których zostały opisane kryteria i sposób ich oceny. Prosimy o zwrócenie uwagi na daty opisywanych doświadczeń, aby mieściły się we wskazanych okresach (w większości jest to 5 lat, liczone do 30.12.2021 r., kiedy to zostało opublikowane ogłoszenie o III naborze na listę PZZJ). Ponadto należy zwrócić uwagę na to, aby obszar merytoryczny opisywanych doswiadczeń podmiotów oraz ekspertów był kompatybilny z grupą kwalifikacji, dla której instytucja chce być PZZJ-otem.

Czy można zlożyć wniosek do więcej niż jednej grupy kwalifikacji.

Tak. W takiej sytuacji należy opisać doświadczenie dla każdej z wybranych grup kwalifikacji.

Czy przy składaniu wniosku należy wykazać doświadczenie zespołu prowadzącego proces zewnętrznego zapewniania jakości, czy może jednak doświadczenie całej jednostki - np. Uniwersytetu?

Tak. Prosimy o zapoznanie się z załącznikami do ogłoszenia z 30.12.2021 r. o rozpoczęciu III naboru, wśród których znajdują się zarówno wzory formularzy dla podmiotu i dla eksperta, jak również wskazówki dotyczące ich wypełniania.

 

Sprawy formalne

Podstawa współpracy PZZJ z Ministrem Właściwym

PZZJ współpracuje z MW na podstawie umowy na zewnętrzne zapewnianie jakości (zzj). Każdorazowo umowa dotyczy jednej kwalifikacji rynkowej (i jednej instytucji certyfikującej dedykowanej dla tej kwalifikacji). Wzór umowy znajduje się w Rozporządzeniu MEN z dnia 15.07.2020 r. zm. rozporządzenie w sprawie regulaminu pracy komisji do oceny wniosków o wpis na listę podmiotów uprawnionych do pełnienia funkcji zewnętrznego zapewniania jakości, wzoru umowy z podmiotem, któremu powierzono funkcję zewnętrznego zapewniania jakości, oraz sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia z tytułu tej umowy (Dz.U. 2020 poz. 1306).

Podstawa współpracy PZZJ z Instytucją Certyfikującą

PZZJ współpracuje z IC na podstawie ustawy o ZSK. Nie ma odbrębnej umowy pomiędzy PZZJ a IC. Obydwie instytucje mogą podpisać umowę o poufności, co jest wyrazem ich woli, jednak nie jest wymogiem ustawy o ZSK.

Czy jedna instytucja może jednocześnie pełnić funkcję instytucji certyfikującej (IC) oraz podmiotu zewnętrznego zapewnania jakości (PZZJ)?

Tak, lecz pod warunkiem, że jest IC dla kwalifikacji nienależącej do grupy kwalifikacji, dla której jest PZZJ-otem. Ponadto dana instytucja musi spełnać ustaowowe wymogi dla obydwu typów instytucji.

Czy ośrodek doskonalenia nauczycieli może być PZZJ? Jeśli tak, to czy tylko dla kwalifikacji z obszaru edukacja i szkolenia? Jeśli tak, to czy może być też IC dla kwalifikacji z tego obszaru?

Ośrodek doskonalenia nauczycieli może być PZZJ-otem w obszarze edukacja i szkolenia, o ile spełnia wszystkie formalne i merytoryczne kryteria. Nie może być jednocześnie IC dla kwalifikacji, która należy do grupy kwalifikacji, dla której jest PZZJ-otem.

Czy Uniwersytet Medyczny może pełnić rolę PZZJ-tu przy uznawaniu kwalifikacji rynkowych w kategorii zawody medyczne?

Uniwersytet Medyczny może być PZZJ-tem w obszarze ochrona zdrowia (tak się prawidłowo nazywa grupa kwalifikacji), o ile spełnia wszystkie formalne i merytoryczne kryteria.

Czy Państwowy Instytut Badawczy podlegający pod Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi może być PZZJ?

Tak. Warunkiem jest spełnianie wymogów formalnych i merytorycznych.

Czy istnieje możliwość odmownej decyzji Ministra w zakresie wpisu na listę PZZJ-tów? Co w takiej sytuacji?

Tak, Minister Koordynator ZSK ma możliwość podjęcia negatywnej decyzji odnośnie wniosku instytucji o wpis na listę PZZJ. Taka decyzja zawiera uzasadnienie. Przysługuje od niej odwołanie zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego.

 

 

Rola Ministra Właściwego w procesie zewnętrznego zapewniania jakości

Czy Minister Właściwy, zlecając PZZJ-towi nadzór nad jakością, traci możliwość bieżącego monitorowania, zgłaszania uwag i zastrzeżeń do pracy IC? Czy przedstawiciel Ministra może ewentualnie uczestniczyć w pracach PZZJ-tu?

- Minister Właściwy jako organ odpowiedzialny za daną kwalifikację prowadzi stały nadzór nad jej jakością. Rola MW w procesie zewnętrznego zapewniania jakości obejmuje nadzór nad walidacją i certyfikowaniem. W przypadku uzasadnionego podejrzenia występowania rażących nieprawidłowości w certyfikowaniu w danej instytucji certyfikującej, Minister Właściwy może: 1) zlecić podmiotowi, któremu powierzono wobec danej instytucji certyfikującej funkcję zewnętrznego zapewniania jakości, przeprowadzenie ewaluacji zewnętrznej w trybie nadzwyczajnym; 2) przeprowadzić kontrolę w danej instytucji certyfikującej (art. 78 ust. 1), jak również przeprowadzić kontrolę w siedzibie instytucji certyfikującej lub w miejscu prowadzenia działalności, żądać dokumentacji posiadanej przez instytucję certyfikującą oraz występować do instytucji certyfikującej o udzielenie informacji związanych z organizacją i przebiegiem walidacji i certyfikowania (art. 79 ust. 1). Relacje pomiędzy PZZJ-otem a MW określone są w Ustawie o ZSK oraz mogą być doprezycowane w umowie, którą MW zawiera z PZZJ-otem na prowadzenie zewnętrzego zapewniania jakości danej kwalifikacji. MW otrzymuje cykliczne informacje dotyczące pracy danej IC (np. kwartalne sprawozdania, przesyłane przez IC do Zintegrowanego Rejestru Kwalifkacji, sprawozdania z działalności, raporty z wewnętrznego zapewnania jakości dla danej kwalifikacji), stąd ma bieżący wgląd w dokumentację dot. zapewniania jakości. Z kolei ze strony PZZJ otrzymuje na koniec roku kalendarzowego, w ramach dokumentacji rozliczającej pracę PZZJ-otu, informacje merytoryczne dot. danej kwalifikacji.