Konferencja "ZeRKnij w przyszłość" - prelegenci
Absolwent informatyki i ekonometrii na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. W Instytucie Badań Edukacyjnych zatrudniony od roku 2019. W ZRK3 pracuje jako ekspert informatyk odpowiedzialny za rozwój systemu informatycznego i narzędzi tworzonych w ramach projektu. Ponadto jako ekspert ds. lingwistyki obliczeniowej zajmuje się m.in. analizą ogłoszeń o pracy, w tym ekstrakcją i badaniem opisów umiejętności z wykorzystaniem metod przetwarzania języka naturalnego.
Adiunkt w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Językoznawstwa Komputerowego, ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych PIB. Jego zainteresowania naukowe obejmują pragmatykę językoznawczą, przetwarzanie języka naturalnego, semiotyką logiczną i logikę praktyczną. Badacz i dydaktyk, uczestnik licznych projektów naukowych, edukacyjnych i wdrożeniowych, popularyzator nauki. Wykorzystuje techniki przetwarzania języka naturalnego do analizy opisów kwalifikacji, kompetencji i ofert pracy.
Krajowy koordynator projektu ReferNet Cedefop Poland i asystent w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym. Członek Stały sieci CareersNet Cedefop. Zajmuje się badaniami edukacji i analizami polityk publicznych, w szczególności edukacją zawodową i doradztwem zawodowym. Jest autorem publikacji z zakresu kształcenia i doradztwa zawodowego. Realizował i nadzorował projekty systemowe oraz koordynował projekt Euroguidance w Polsce.
Lider Grupy Roboczej Edukacja i Kariera Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej, członek Zespołu Eksperckiego Bilansu Kapitału Ludzkiego 3.0, specjalista w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach. Autor kilkuset publikacji, w tym współautor opracowania „Kompetencje w świecie komunikacji marketingowej” (Warszawa, 2022). Dla Polskiego Radia Kielce S.A. prowadzi podcast Chwila dobrej roboty, poświęcony karierze i rynkowi pracy (od 2020 roku powstało 245 odcinków). Po godzinach członek Rady Programowej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej i The Tolkien Society. Jeden z koordynatorów Kongresów Futurologicznych PFFN.
Profesor SGH, prorektorka ds. nauki oraz dyrektorka Instytutu Statystyki i Demografii SGH. Członkini Komitetu Nauk Demograficznych PAN, liderka polskiej grupy badawczej SHARE 50+. W latach 2008–2009 była podsekretarzem stanu w MPiPS oraz członkinią KNF, zasiadała również w radzie nadzorczej ZUS. W latach 2007–2009 była wiceprzewodniczącą Komitetu ds. Ochrony Socjalnej Rady Europejskiej. W latach 2010–2017 w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym kierowała projektami związanymi z przygotowaniem wdrożenia Polskiej Ramy Kwalifikacji. Specjalizuje się w problematyce demografii, systemów emerytalnych, rynku pracy, polityki społecznej, zdrowia oraz edukacji.
Doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych z informatyki na Politechnice Warszawskiej. Od 2015 roku członkini kolejnych zespołów badawczych w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym, zaangażowanych w opracowanie rozwiązań dotyczących Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Wykonawczyni analiz i badań trendów i zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje, m.in. w sektorze motoryzacji i bankowości. Współautorka raportów i poradników dotyczących rozwoju oferty kwalifikacji i zapewniania ich jakości. Uczestniczka projektu Pilot project for linking learning outcomes of qualifications to ESCO skills. Aktualnie wiceliderka projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie przez całe życie (ZRK3)” zaangażowana między innymi w opracowanie i wdrożenie narzędzi wspierających diagnozowanie, badanie, opisywanie i sprawdzanie umiejętności.
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek ekonomia. W latach 2010–2017 ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych. Uczestniczył w pracach nad przygotowaniem i wdrożeniem zintegrowanego systemu kwalifikacji. Był ekspertem Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie tworzenia podstaw programowych kształcenia w zawodach. Od ponad 10 lat prowadzi projekty badawcze oraz wdrożeniowe w obszarze szkolnictwa zawodowego i rynku pracy dla polskich ministerstw oraz instytucji Unii Europejskiej. Obecnie pełni funkcję wicedyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz reprezentuje Polskę w Grupie Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej. Przewodniczący Rady Interesariuszy ZSK. Był doradcą krajów Zjednoczonego Królestwa (Szkocji, Walii oraz Anglii i Irlandii Północnej) w procesie referencyjnym związanym z Europejską Ramą Kwalifikacji, a także Gruzji, Macedonii Północnej oraz Ukrainy. Współpracuje z agendami Unii Europejskiej: European Training Foundation, Cedefop, DG EMPL, DG EAC, a także Council of Europe w projekcie nakierowanym na wsparcie rozwijania kompetencji obywatelskich w ramach szkolnictwa zawodowego.
Ekspert kluczowy w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym. Zajmował się szeroko pojętą problematyką uczenia się i edukacji jako badacz społeczny, streetworker, trener, nauczyciel akademicki i koordynator projektów. Od 2018 roku pracuje w IBE PIB przy projektach wspierających rozwój systemowych rozwiązań dotyczących rozwoju umiejętności i zdobywania kwalifikacji w Polsce. Koordynował realizację badania „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” służącego rozpoznaniu i analizie ścieżek edukacyjnych aktywnie uczących się dorosłych. W projekcie „Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie” odpowiada za prace dotyczące tworzenia standardów projektowania, opisywania i zapewnienia jakości mikropoświadczeń w systemie Odznaka+.
Profesor na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie ukończył studia socjologiczne, a następnie uzyskał doktorat w naukach ekonomicznych. Związany był również z Uniwersytetem Pittsburskim w Stanach Zjednoczonych oraz Uniwersytetem Ludwika i Maksymiliana w Monachium. Pracował także naukowo w Robert Schuman Centre for Advanced Studies na EUI we Florencji. W latach 2008–2012 był analitykiem w zespole PISA w OECD w Paryżu. W latach 2005–2008 pracował w zespole badawczym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w której zajmował się edukacyjną wartością dodaną. W tych latach współpracował także z CASE – Centrum Analiz Społeczno- Ekonomicznych. W 2012 roku został powołany na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, w którym odpowiadał za strategię i finansowanie. W 2014 roku założył Fundację Evidence Institute, aby promować wykorzystanie badań w praktyce nauczania i budowaniu polityki edukacyjnej. Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych oraz wielu raportów z badań i prac popularyzatorskich.
Psycholog. Zajmuje się tematyką doradztwa zawodowego od 2010 roku. Pierwsze autorskie projekty skierowała do uczniów szkół gimnazjalnych. Następnie założyła Fundację ZwrotNa i zaczęła tworzyć programy, które adresowała także do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, ich rodziców, nauczycieli i doradców zawodowych. Interesuje się zagadnieniem przebiegu procesów decyzyjnych u osób, które dokonują wyborów edukacyjno-zawodowych, a analizę i obserwację tych zjawisk osadza w podejściu systemowym. Przez blisko 10 lat pracowała w Instytucie Badań Edukacyjnych. Jest autorką publikacji poświęconych tematyce doradztwa zawodowego. W swojej praktyce szczególnie lubi pracować z młodzieżą oraz osobami w procesie zmiany zawodowej. Jest członkiem Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej.
Wieloletni wykładowca Wydziału Mechanicznego Politechniki Morskiej w Szczecinie. Specjalność: komputerowe wspomaganie projektowania, mechanika techniczna. Certyfikowany egzaminator Centrum Modelowania Przestrzennego z kwalifikacji wolnorynkowych związanych z modelowaniem, skanowaniem oraz drukiem 3D. Inicjator utworzenia oraz koordynator nowego (pierwszego w kraju) kierunku studiów „Inżynieria modelowania przestrzennego” i jednocześnie autor treści programowych wszystkich przedmiotów zawodowych i specjalistycznych na tym kierunku.
Liderka projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie”. Od 2012 r. zaangażowana w przygotowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji w Polsce, potem założeń dla Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Rejestru Kwalifikacji, a następnie we wdrażanie nowych rozwiązań w ministerstwach. Po przejęciu w 2018 r. Rejestru przez IBE była odpowiedzialna za realizację ustawowych zadań podmiotu prowadzącego Rejestr, potem za działania związane z monitorowaniem ZSK. Od 2021 r. odpowiedzialna jest za całość prac związanych z Rejestrem. Obecnie zaangażowana także w tworzenie i rozwój narzędzi cyfrowych ułatwiających wykorzystanie danych z Rejestru w podejmowaniu wyborów edukacyjnych i zawodowych, z zastosowaniem AI. Wcześniej doświadczenie zawodowe zdobywała w organizacjach pozarządowych, instytucjach samorządowych oraz w administracji rządowej, a także w placówkach naukowo- badawczych.
Zastępca dyrektora ds. rozwoju oprogramowania w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym. Tytuł magistra socjologii uzyskał na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, zaś tytuł inżyniera informatyki w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk. Ukończył studia podyplomowe z zakresu Informatyki Gospodarczej w Szkole Głównej Handlowej oraz studia podyplomowe MBA Kaizen Industry 4.0 w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe oraz certyfikaty w obszarze analizy i programowania systemów informatycznych. Jego zainteresowania zawodowe obejmują zarządzanie projektami zwinnymi, tworzenie i rozwój oprogramowania oraz zarządzanie kulturą organizacyjną.
Doradca zawodowy, pedagog. Kierownik Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego Ośrodka Rozwoju Edukacji. Od wielu lat zajmuje się tematyką doradztwa zawodowego dla młodzieży w tym młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Koordynator projektów szkoleniowych adresowanych do młodzieży. Trener metod pracy z osobami bezrobotnymi i poszukującymi pracy.
Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Warszawskiego, doradca zawodowy, trener kompetencji rekrutacyjnych. Socjolog, skończyła liczne kursy specjalistyczne z metodyki doradczej oraz studia podyplomowe z planowania karier dla osób z niepełnosprawnościami i zarządzania projektami. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu doradztwa indywidualnego i grupowego dla dorosłych, głównie na uczelni i w organizacjach pozarządowych w projektach aktywizacji zawodowej.
Ekspertka w obszarze edukacji z 20-letnim stażem pracy. Od 2021 roku pracuje w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, gdzie koordynuje kwestie związane z edukacją w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wcześniej przez 6 lat pracowała w Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej, gdzie odpowiadała za grupę roboczą ds. uczenia się osób dorosłych, wdrażała Pakt na rzecz Umiejętności, będący kluczowym działaniem Europejskiej Agendy Umiejętności, a także wspierała wejście w życie zalecenia Rady dotyczącego ścieżek poprawy umiejętności. W latach 2004–2015 pracowała w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, gdzie wraz ze swoim zespołem zajmowała się rozwijaniem krajowego systemu podnoszenia kompetencji oraz realizacją projektów szkoleniowych wspierających MŚP i ich pracowników w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku pracy.
Psycholog pracy, organizacji i zarządzania, socjolog, doradca zawodowy z kilkunastoletnim doświadczeniem w realizacji usług szkoleniowo-doradczych (trener, coach, moderator) oraz projektów społecznych i rozwojowych. Od 15 lat pracownik IBE w rolach ekspertki ds. szkoleń - trenera oraz pracownika merytorycznego. Adiunkt MANS na wydziale psychologii oraz wykładowca akademicki przedmiotów dot.: psychologii, rynku pracy, doradztwa edukacyjno- zawodowego, polityk UE w zakresie tworzenie modeli i programów dedykowanych doradztwu kariery i innych. Podejmuje wyzwania związane z tematyką kwalifikacji: obroniona praca dr w 2011 r. pn. „Postawa wobec podnoszenia kompetencji a funkcjonowanie na rynku pracy”, bierze udział w szkoleniach, konferencjach, itp. W projekcie ZRK3 z zaangażowaniem podejmuje się działań trenerskich oraz koncepcyjno-wdrożeniowych dot. wykorzystania potencjału narzędzi ZRK m.in w planowaniu rozwoju edukacyjno-zawodowego, realizacji usług doradczych, prowadzeniu lekcji w różnych typach szkół.
Badacz społeczny. Od 2005 roku prowadzi badania na użytek polityk publicznych, przede wszystkim w obszarze edukacji, włączenia społecznego i uczestnictwa w kulturze. W Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym pracuje jako ekspert kluczowy w projekcie Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych. Zajmuje się m.in. poznawaniem potrzeb użytkowników systemu i planowaniem sposobu prezentowania wyników i zakresu wykorzystywanych danych. Wcześniej kierował z powodzeniem kilkudziesięcioma diagnozami i ewaluacjami prowadzonymi głównie na zamówienie instytucji administracji publicznej.
Ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym, członek projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie przez całe życie (ZRK3)”, w którym odpowiada za rozwój czatbotki „Zeterka” (narzędzia do automatycznego wspierania doradztwa), zaś wcześniej projektów dotyczących rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, w których zajmował się walidacją efektów uczenia się i związanymi z nią narzędziami informatycznymi. Adiunkt na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie prowadzi badania z zakresu filozofii średniowiecznej, a także relacji między logiką, teologią i sztuczną inteligencją. Autor raportu "Testing AI as a Rational Theologian", podsumowującego badania nad dużymi modelami językowymi sfinansowane przez Uniwersytet Oksfordzki, a także ponad 40 innych publikacji naukowych.
Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z organizacją związany od 2005 roku, od 2018 jest jej prezesem. Ekspert edukacyjny, doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz, a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Inicjator i twórca programów edukacyjnych i programów doskonalenia dla placówek oświatowych. Jako ekspert współpracował m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.
Główny ekspert ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, związany z Instytutem Badań Edukacyjnych od 2014 roku. Członek zespołu w projekcie „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie przez całe życie”. Odpowiedzialny głównie za wsparcie w wyborze ministra właściwego dla kwalifikacji oraz analizę otoczenia Rejestru i projektowaniu rozwiązań o charakterze strategicznym dotyczących współpracy z interesariuszami ZSK i ZRK. Absolwent socjologii w Collegium Civitas oraz International Business Program na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.