Chcesz oficjalnie potwierdzić to, co wiesz i umiesz, i dzięki temu uzyskać kwalifikację? Możesz przystąpić do walidacji. Jednak w większości przypadków będzie to płatne. Poniżej znajdziesz informację gdzie i w jaki sposób szukać na to funduszy.
Chcesz oficjalnie potwierdzić to, co wiesz i umiesz, i dzięki temu uzyskać kwalifikację? Możesz przystąpić do walidacji. Jednak w większości przypadków będzie to płatne. Poniżej znajdziesz informację gdzie i w jaki sposób szukać na to funduszy.
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) jest rejestrem publicznym, który gromadzi informacje o wszystkich kwalifikacjach włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), niezależnie od innych istniejących w Polsce rejestrów i spisów tworzonych na potrzeby poszczególnych resortów, branż, środowisk i instytucji. Rejestr powstał w 2016 roku na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji i jest jednym z głównych elementów systemu. Z ZRK można dowiedzieć się, jakie kwalifikacje są włączone do ZSK, jakie wymagania trzeba spełnić, żeby uzyskać daną kwalifikację oraz jakie instytucje mają uprawnienia do ich nadawania. W rejestrze ujęte są tzw. kwalifikacje pełne, tj. te które nadawane są wyłącznie w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego po ukończeniu określonych etapów kształcenia, a także cząstkowe, w skład których wchodzą kwalifikacje w zawodzie ze szkolnictwa branżowego, kwalifikacje nadawane po ukończeniu studiów podyplomowych, uregulowane, wolnorynkowe, sektorowe i rzemieślnicze.
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji prowadzony jest przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, który dba o kompletność i aktualność danych gromadzonych w Rejestrze.
Informacje o poszczególnych kategoriach kwalifikacji w ZRK pochodzą z różnych źródeł:
Zakres informacji o poszczególnych kategoriach kwalifikacji gromadzonych w Rejestrze został określony w ustawie o ZSK.
Dzięki ZRK można:
Czatbot ułatwiający korzystanie z Rejestru
Ponadto w Rejestrze Kwalifikacji zaimplementowano czatbota „ZeRKa”, który wspiera użytkowników w nawigacji po zasobach kwalifikacji. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zaproponuje ankietę, w której przeanalizuje preferowane warunki pracy, ulubione zadania oraz kluczowe dla Ciebie aspekty zawodowe, aby dopasować odpowiednie kwalifikacje. Potrafi również wskazać adekwatne ścieżki rozwoju na podstawie Twoich zainteresowań, umiejętności lub opisanych zadań. Bez względu na użyte sformułowania inteligentnie rozpozna ich sens i przedstawi najlepiej dopasowane propozycje.
Zgodnie z ustawą o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji składanie wszystkich wniosków odbywa się elektronicznie, z wykorzystaniem kwalifikowanego profilu zaufanego. W celu złożenia odpowiedniego wniosku niezbędna jest rejestracja konta w Centralnym Systemie Uwierzytelniania (CAS). W trakcie rejestracji konta, jak i składania odpowiedniego wniosku, warto skorzystać z odpowiedniej instrukcji, a także innych materiałów pomocniczych dla wnioskodawców.
Więcej informacji o ZRK można znaleźć w publikacji:
Kwalifikacje jutra – Praktyczny przewodnik po Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji [zobacz]
Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony https://kwalifikacje.gov.pl/.
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o:
Wyniki samooceny zebralismy w formie raportu z samooceny.
Oprócz standardowych skrótów klawiszowych dodaliśmy szybkie przejście do menu dostępności obsługiwane przez UserWay (CTRL+U).
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Małgorzata Pomorska - mejlowo m.pomorska@ibe.edu.pl lub telefonicznie +48 22 24 17 100.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego urzędu:
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.