banner prk

Gratulacje! Masz świadectwo z oznaczeniem PRK II – co to znaczy?

oznaczenie prk na świadectwie

Właśnie otrzymałeś swoje świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, a na nim widnieje znaczek PRK II. To nie tylko symbol ukończenia kolejnego etapu nauki, ale także potwierdzenie, że zdobyłeś kwalifikacje na poziomie drugim w Polskiej Ramie Kwalifikacji (PRK). Oznacza to, że posiadasz już określony zakres wiedzy i umiejętności, które są ważne i rozpoznawalne w całym kraju, a nawet w Unii Europejskiej. Ale co to właściwie jest ta Polska Rama Kwalifikacji? To system, który pomaga uporządkować różne kwalifikacje – czyli potwierdzone umiejętności i wiedzę – na różnych poziomach trudności. Dzięki temu łatwiej jest zrozumieć, co potrafisz teraz i jakie kolejne kroki możesz podjąć, aby rozwijać się dalej.

Poznaj Zintegrowany System Kwalifikacji i Rejestr Kwalifikacji

Polska Rama Kwalifikacji działa w ramach większego systemu, który nazywa się Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji (ZSK). W jego skład wchodzi m.in. Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) – ogromna baza, gdzie znajdziesz informacje o tysiącach kwalifikacji dostępnych w Polsce. Możesz tam sprawdzić, jakie umiejętności i wiedzę można zdobyć, jakie są wymagania oraz gdzie i jak można potwierdzić swoje kompetencje. ZSK i ZRK to narzędzia, które pomagają Ci świadomie planować swoją edukację i karierę. Dzięki nim możesz wybrać ścieżkę, która najlepiej pasuje do Twoich zainteresowań i celów.

Myśl o swojej przyszłości – korzystaj z dostępnych narzędzi!

Warto już teraz zacząć myśleć o tym, co chcesz robić dalej. Czy wybierzesz szkołę średnią o profilu technicznym, branżowym, a może ogólnokształcącym? A może interesują Cię kursy, które pozwolą zdobyć dodatkowe kwalifikacje?

Na szczęście nie musisz robić tego sam. Do Twojej dyspozycji są specjalne narzędzia, które ułatwią Ci podjęcie decyzji i zaplanowanie dalszego rozwoju:

  • Kompas szkolnictwa branżowego – pomaga poznać różne zawody i ścieżki kształcenia branżowego.
  • Moje Portfolio – to miejsce, gdzie możesz zbierać i pokazywać swoje osiągnięcia oraz umiejętności.
  • Przewodnik po ZRK – ułatwia wyszukiwanie i zrozumienie kwalifikacji dostępnych w rejestrze.
  • Chatbot ZeteRKa – inteligentny asystent, który na podstawie Twoich odpowiedzi podpowie, jakie kwalifikacje i ścieżki rozwoju mogą być dla Ciebie najlepsze.

Zacznij już dziś – to Twój czas!

Pamiętaj, że Twoje świadectwo z oznaczeniem PRK II to dopiero początek drogi. Polska Rama Kwalifikacji i Zintegrowany System Kwalifikacji to narzędzia, które pomogą Ci lepiej zrozumieć swoje mocne strony i świadomie planować przyszłość. Korzystaj z dostępnych aplikacji i przewodników, szukaj informacji, pytaj doradców i zastanów się, co naprawdę chcesz robić. Twoja kariera i dalsza edukacja to Twoja sprawa – im wcześniej zaczniesz planować, tym łatwiej osiągniesz swoje cele!

Jak pomóc dziecku w wyborze drogi edukacyjnej i zawodowej?

Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) oferuje narzędzia informatyczne, które ułatwiają rodzicom wspieranie dzieci w planowaniu przyszłości. Jednym z kluczowych elementów systemu jest rejestr kwalifikacji (ZRK). Aplikacje funkcjonujące w otoczeniu rejestru mogą być bardzo użyteczne i dla Was i dla Waszych dzieci, zwłaszcza kiedy trzeba zdecydować o wyborze szkoły lub kierunku studiów.

Nie zostawiaj dziecka samego z problemem! Razem z dzieckiem planuj jego bliższą i dalszą przyszłość z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych.

Oto aplikacje, które mogą pomóc w dokonaniu właściwego wyboru:

  • Chatbot „Zeterka” – można zadawać pytania i „Zeterka” na podstawie podanych informacji przedstawia sugestie dotyczące ubiegania się o kwalifikacje.
  • Kompas szkolnictwa branżowego – aplikacja, która ułatwia uczniom szkół podstawowych wybór szkoły, dostarczając informacji o predyspozycjach potrzebnych w danym zawodzie oraz o oczekiwaniach pracodawców.
  • Moje Portfolio – narzędzie pozwalające na gromadzenie i prezentację swoich osiągnięć, umiejętności i doświadczeń. To doskonały sposób na racjonalne planowanie z dzieckiem jego dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego
  • Przewodnik po ZRK – to źródło rzetelnych informacji o dostępnych kwalifikacjach, które mogą otworzyć drzwi do wymarzonej kariery Twojego dziecka. Pomaga w planowaniu edukacji i ścieżki zawodowej, dostosowanej do jego zainteresowań i możliwości.

PRK, kwalifikacje, rejestr?

Polska Rama Kwalifikacji (PRK)

Polska Rama Kwalifikacji (PRK) to system, który pomaga zrozumieć, jak różne kwalifikacje (czyli umiejętności i wiedza, które zdobywasz np. w szkole, na kursach czy w pracy) są poukładane według poziomów trudności i zakresu. W PRK jest 8 poziomów – od tych najprostszych, które wymagają podstawowej wiedzy i umiejętności, aż po bardzo zaawansowane, które oznaczają dużą wiedzę, specjalistyczne umiejętności i odpowiedzialność. Każdy poziom mówi, czego mniej więcej możesz się spodziewać po osobie, która ma kwalifikację na danym poziomie – jaką ma wiedzę, co potrafi zrobić i jak radzi sobie w różnych sytuacjach społecznych czy zawodowych.

Dzięki PRK łatwiej jest porównać różne kwalifikacje i zrozumieć, co dokładnie oznacza zdobycie danej umiejętności czy dyplomu. To pomaga też w planowaniu nauki i kariery, bo wiesz, na jakim poziomie jesteś i co musisz jeszcze osiągnąć, żeby iść dalej. PRK uwzględnia naukę nie tylko w szkole, ale też na kursach, podczas pracy czy samodzielnego zdobywania wiedzy.

PRK a ZSK? ZRK?

Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) to taki ogólnopolski system, który zbiera i porządkuje różne kwalifikacje – czyli potwierdzenia umiejętności i wiedzy – w jednym miejscu, zwanym Zintegrowanym Rejestrem Kwalifikacji (ZRK). Dzięki temu każdy może łatwo sprawdzić, jakie kwalifikacje są dostępne, co trzeba umieć, żeby je zdobyć, i gdzie można to potwierdzić.

ZSK działa tak, że niezależnie od tego, czy uczysz się w szkole, na kursie, czy zdobywasz doświadczenie w pracy, możesz starać się o oficjalne potwierdzenie swoich umiejętności. System dba o to, żeby certyfikaty były wiarygodne i miały odpowiednią jakość, bo nadawanie kwalifikacji jest monitorowane przez odpowiednie instytucje i ministerstwa.

Dzięki ZSK pracodawcy łatwiej rozpoznają, co potrafisz, a ty możesz pokazać swoje kompetencje nie tylko w Polsce, ale też za granicą, bo kwalifikacje są powiązane z Polską Ramą Kwalifikacji (PRK), która pomaga porównywać poziomy umiejętności. Podsumowując, ZSK to system, który ułatwia zdobywanie, potwierdzanie i rozumienie kwalifikacji, pomagając ci rozwijać się i znaleźć dobrą pracę, a jednocześnie wspiera pracodawców w wyborze odpowiednich ludzi do pracy.

Poznaj narzędzia, których możesz użyć w planowaniu swojej edukacyjnej i zawodowej przyszłości

Jak zaplanować dalszy rozwój edukacyjny i zawodowy podpowiedzą Ci nasze aplikacje: Chatbot „Zeterka” – można zadawać pytania i „Zeterka” na podstawie podanych informacji przedstawia sugestie dotyczące ubiegania się o kwalifikacje. Kompas szkolnictwa branżowego – aplikacja, która ułatwia wybór szkoły ponadpodstawowej, dostarczając informacji o predyspozycjach potrzebnych w danym zawodzie oraz o oczekiwaniach pracodawców. Moje Portfolio – narzędzie pozwalające na gromadzenie i prezentację swoich osiągnięć, umiejętności i doświadczeń. To doskonały sposób na racjonalne planowanie rozwoju edukacyjnego i zawodowego Przewodnik po ZRK – to źródło rzetelnych informacji o dostępnych kwalifikacjach, które mogą otworzyć drzwi do wymarzonej kariery. Pomaga w planowaniu edukacji i ścieżki zawodowej, dostosowanej do jego zainteresowań i możliwości.

Logo Czatbot Zeterka
Chatbot „Zeterka”
 

Inteligentny asystent dostępny na portalu ZRK.

Logo Kompas Szkolnictwa Branżowego
Kompas szkolnictwa branżowego

Aplikacja, która ułatwia wybór szkoły ponadpodstawowej.

Logo Moje Portfolio
Moje Portfolio
 

Zbieraj i pokazuj swoje umiejętności oraz osiągnięcia.

Logo Przewodnik po ZRK
Przewodnik po ZRK
 

Pomaga zrozumieć, czym jest ZRK i jak z niego korzystać.

Kompas Szkolnictwa Branżowego

Aplikacja Kompas Szkolnictwa Branżowego to internetowe narzędzie stworzone przez Instytut Badań Edukacyjnych, które ma na celu wspieranie uczniów, rodziców, nauczycieli i doradców zawodowych w świadomym wyborze ścieżki kształcenia zawodowego po szkole podstawowej.

Do czego służy Kompas Szkolnictwa Branżowego?

  • Pomaga zrozumieć specyfikę zawodów i branż – prezentuje aktualne informacje o ponad 200 zawodach i kwalifikacjach ze szkolnictwa branżowego, w tym opis zadań, wymagań, plusów i minusów pracy w danym zawodzie.
  • Umożliwia porównywanie zawodów pod kątem wymagań edukacyjnych, kompetencji i kwalifikacji, co pomaga znaleźć zawody najlepiej dopasowane do zainteresowań i predyspozycji użytkownika.
  • Informuje o zapotrzebowaniu na pracowników w różnych zawodach na rynku pracy w Polsce, co pozwala wybrać kierunek dający dobre perspektywy zatrudnienia.
  • Wskazuje szkoły kształcące w danym zawodzie w wybranej okolicy, co ułatwia znalezienie odpowiedniej placówki edukacyjnej.
  • Pozwala zapisać i przechować wybrane zawody w schowku oraz wydrukować informacje do pliku PDF, co ułatwia planowanie i analizę.

Kompas Szkolnictwa Branżowego jest dostępny online i jest intuicyjny w obsłudze, dzięki czemu może z niego korzystać każdy zainteresowany planowaniem dalszej edukacji zawodowej, w tym uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i doradcy zawodowi.

Podsumowując, aplikacja służy jako praktyczne narzędzie doradcze, które pomaga podejmować świadome decyzje edukacyjno-zawodowe, łącząc informacje o kwalifikacjach, wymaganiach rynku pracy i możliwościach kształcenia w branżach zawodowych.

Moje portfolio

Moje Portfolio to darmowa aplikacja internetowa, która pomaga Ci w łatwy i wygodny sposób zbierać i pokazywać swoje umiejętności oraz osiągnięcia.

Działa to tak: możesz w niej wgrywać różne pliki, np. teksty, zdjęcia, filmy, nagrania czy prezentacje, które pokazują, czego się nauczyłeś lub co potrafisz zrobić. Te pliki to dowody na Twoje kompetencje, czyli wiedzę, umiejętności i cechy, które zdobywasz nie tylko w szkole, ale też np. podczas hobby, wolontariatu czy kursów.

W Moim Portfolio możesz samodzielnie tworzyć różne "teczki" – na przykład jedną z wszystkimi swoimi kompetencjami, a inną specjalnie przygotowaną do rekrutacji do szkoły lub pracy. Decydujesz, komu chcesz pokazać swoje teczki – możesz udostępnić je doradcy, nauczycielowi, pracodawcy lub znajomemu.

Dodatkowo aplikacja pomaga Ci rozpoznać i nazwać swoje umiejętności, co często jest trudne, a także zaplanować, czego jeszcze warto się nauczyć. Możesz też wygenerować swoje CV oparte na kompetencjach, a nie tylko na samych faktach biograficznych.

Moje Portfolio działa na komputerze, tablecie i telefonie, więc możesz dodawać swoje dowody i planować rozwój w dowolnym miejscu i czasie2. Podsumowując, to takie Twoje cyfrowe miejsce, gdzie zbierasz i pokazujesz, jak wiele potrafisz, co ułatwia Ci dalszą naukę, wybór szkoły czy znalezienie pracy.

Przewodnik po ZRK

Przewodnik po Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK) to praktyczne i łatwe w użyciu narzędzie, które pomaga młodzieży i dorosłym zrozumieć, czym jest ZRK i jak z niego korzystać.

ZRK to ogromna baza, w której znajdziesz informacje o różnych kwalifikacjach – czyli o tym, jakie umiejętności i wiedzę można zdobyć, jakie są wymagania, żeby je otrzymać oraz które instytucje je potwierdzają. Wszystkie kwalifikacje mają przypisany poziom w Polskiej Ramie Kwalifikacji (PRK), co ułatwia porównanie ich trudności i zakresu.

Przewodnik krok po kroku pokazuje, jak wyszukiwać kwalifikacje, jak czytać o nich ważne informacje i jak porównywać różne kwalifikacje, żeby wybrać te, które najlepiej pasują do Twoich zainteresowań i planów na przyszłość.

Dodatkowo, jeśli nie wiesz, od czego zacząć, w ZRK działa specjalny czatbot „ZeRKa”, który na podstawie Twoich preferencji i zainteresowań podpowie Ci, jakie kwalifikacje mogą być dla Ciebie najlepsze i jakie ścieżki rozwoju warto rozważyć.

Przewodnik pomaga świadomie planować swoją edukację i karierę, łącząc Twoje talenty i pasje z tym, czego oczekuje rynek pracy. To narzędzie, które ułatwia znalezienie właściwej drogi i pokazuje, jak zdobywać wartościowe kwalifikacje, które są cenione przez pracodawców i szkoły.

Chatbot ZeteRKa

Chatbot „Zeterka” to specjalny, inteligentny asystent dostępny na portalu Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK), który pomaga użytkownikom łatwiej znaleźć i zrozumieć informacje o kwalifikacjach dostępnych w Polsce.

Działa jak przewodnik – jeśli nie wiesz, od czego zacząć, „Zeterka” zada Ci kilka prostych pytań o Twoje zainteresowania, ulubione zadania czy warunki pracy, które Ci odpowiadają. Na podstawie Twoich odpowiedzi podpowie, jakie kwalifikacje mogą być dla Ciebie najlepsze i jakie ścieżki rozwoju warto rozważyć.

Potrafi rozpoznać sens Twoich pytań nawet, jeśli użyjesz różnych słów, i przedstawi propozycje dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki temu łatwiej zaplanujesz swoją edukację i karierę, wybierając kwalifikacje, które naprawdę pasują do Ciebie i rynku pracy.

„Zeterka” jest więc pomocą dla każdego, kto chce świadomie rozwijać swoje umiejętności i lepiej zrozumieć, jak działają kwalifikacje w Polsce.

A może porozmawiaj z ZeteRKą?

Zastanawiasz się, jakie są Twoje mocne strony? Chcesz wiedzieć, czego warto się uczyć? Jaką szkołę wybrać? Nie wiesz co dalej? Jakie masz możliwości? Dowiedz się więcej ZSK ZRK PRK Polska Rama Kwalifikacji (PRK). Od podstawówki do mistrza! Wiesz, jak działa gra – zaczynasz od zera, najpierw uczysz się zasad, robisz proste rzeczy. Z czasem zdobywasz nowe umiejętności i osiągasz kolejne poziomy. Masz coraz lepsze wyniki – widzisz to Ty i widzą to inni. Z nauką jest podobnie. Każdy zaczyna od podstaw. Potem staje się coraz bardziej sprawny w realizacji różnych zadań. Polska Rama Kwalifikacji to układ 8 poziomów, które pokazują postępy w uczeniu się, od 1 (najprostsze umiejętności) do 8 (ekspert). Masz już 2 poziom PRK! Po szkole podstawowej Twoje osiągnięcia w uczeniu się są na poziomie 2. To znaczy, że: znasz podstawy przedmiotów takich jak język polski, matematyka, potrafisz pracować z innymi i uczyć się według wskazówek, umiesz rozwiązywać proste problemy, korzystając ze zdobytej wiedzy. Możesz podjąć kolejne wyzwania! Co dalej? szkoła branżowa I stopnia – poziom 3 PRK szkoła branżowa II stopnia, technikum, liceum – poziom 4 PRK A później? Studia, szkolenia, uczenie się w miejscu pracy – w różny sposób możesz dojść aż do poziomu 8 PRK. Ucz się nowych rzeczy, potwierdzaj swoje umiejętności i zdobywaj kolejne poziomy! PRK II – znak jakości Twojego świadectwa! Na świadectwie znajdziesz PRK II – to znak potwierdzający Twoje umiejętności, rozpoznawalny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Dowiedz się jak zaplanować ! Jak zaplanować dalszy rozwój edukacyjny i zawodowy podpowiedzą Ci nasze aplikacje: lub W zaplanowaniu dalszej ścieżki kariery pomogą Ci nasze aplikacje: Chatbot „Zeterka” – można zadawać pytania i „Zeterka” na podstawie podanych informacji przedstawia sugestie dotyczące ubiegania się o kwalifikacje. Kompas szkolnictwa branżowego – aplikacja, która ułatwia wybór szkoły ponadpodstawowej, dostarczając informacji o predyspozycjach potrzebnych w danym zawodzie oraz o oczekiwaniach pracodawców. Moje Portfolio – narzędzie pozwalające na gromadzenie i prezentację swoich osiągnięć, umiejętności i doświadczeń. To doskonały sposób na racjonalne planowanie rozwoju edukacyjnego i zawodowego Przewodnik po ZRK – to źródło rzetelnych informacji o dostępnych kwalifikacjach, które mogą otworzyć drzwi do wymarzonej kariery. Pomaga w planowaniu edukacji i ścieżki zawodowej, dostosowanej do jego zainteresowań i możliwości.

Co dalej?

Zastanawiasz się, jakie są Twoje mocne strony? Chcesz wiedzieć, czego warto się uczyć? Jaką szkołę wybrać? Nie wiesz co dalej? Jakie masz możliwości? Dowiedz się więcej ZSK ZRK PRK Polska Rama Kwalifikacji (PRK). Od podstawówki do mistrza! Wiesz, jak działa gra – zaczynasz od zera, najpierw uczysz się zasad, robisz proste rzeczy. Z czasem zdobywasz nowe umiejętności i osiągasz kolejne poziomy. Masz coraz lepsze wyniki – widzisz to Ty i widzą to inni. Z nauką jest podobnie. Każdy zaczyna od podstaw. Potem staje się coraz bardziej sprawny w realizacji różnych zadań. Polska Rama Kwalifikacji to układ 8 poziomów, które pokazują postępy w uczeniu się, od 1 (najprostsze umiejętności) do 8 (ekspert). Masz już 2 poziom PRK! Po szkole podstawowej Twoje osiągnięcia w uczeniu się są na poziomie 2. To znaczy, że: znasz podstawy przedmiotów takich jak język polski, matematyka, potrafisz pracować z innymi i uczyć się według wskazówek, umiesz rozwiązywać proste problemy, korzystając ze zdobytej wiedzy. Możesz podjąć kolejne wyzwania! Co dalej? szkoła branżowa I stopnia – poziom 3 PRK szkoła branżowa II stopnia, technikum, liceum – poziom 4 PRK A później? Studia, szkolenia, uczenie się w miejscu pracy – w różny sposób możesz dojść aż do poziomu 8 PRK. Ucz się nowych rzeczy, potwierdzaj swoje umiejętności i zdobywaj kolejne poziomy! PRK II – znak jakości Twojego świadectwa! Na świadectwie znajdziesz PRK II – to znak potwierdzający Twoje umiejętności, rozpoznawalny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Dowiedz się jak zaplanować ! Jak zaplanować dalszy rozwój edukacyjny i zawodowy podpowiedzą Ci nasze aplikacje: lub W zaplanowaniu dalszej ścieżki kariery pomogą Ci nasze aplikacje: Chatbot „Zeterka” – można zadawać pytania i „Zeterka” na podstawie podanych informacji przedstawia sugestie dotyczące ubiegania się o kwalifikacje. Kompas szkolnictwa branżowego – aplikacja, która ułatwia wybór szkoły ponadpodstawowej, dostarczając informacji o predyspozycjach potrzebnych w danym zawodzie oraz o oczekiwaniach pracodawców. Moje Portfolio – narzędzie pozwalające na gromadzenie i prezentację swoich osiągnięć, umiejętności i doświadczeń. To doskonały sposób na racjonalne planowanie rozwoju edukacyjnego i zawodowego Przewodnik po ZRK – to źródło rzetelnych informacji o dostępnych kwalifikacjach, które mogą otworzyć drzwi do wymarzonej kariery. Pomaga w planowaniu edukacji i ścieżki zawodowej, dostosowanej do jego zainteresowań i możliwości.

Logo ZRK

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) to publiczna baza wiedzy o kwalifikacjach włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Powstał po to, aby każdy zainteresowany mógł w prosty sposób znaleźć informacje ułatwiające podejmowanie decyzji o swojej edukacji i rozwoju zawodowym. Rejestr daje odpowiedzi na pytania, takie jak: jakie kwalifikacje są dostępne, czego dotyczą, kto je nadaje oraz jaki poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) im przypisano.

konferencja zerknij w przyszłość

Podsumowanie

Prezentacje

  • Co wiemy o kompetencjach Polaków? Wyniki badań kompetencji oraz analizy danych administracyjnych
    dr hab. Maciej Jakubowski Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego
    (pobierz PDF)
  • W labiryncie umiejętności, kwalifikacji i zawodów. Czy Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest potrzebny?
    Agnieszka Marszałek – Liderka projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji … – ZRK3”
    Leopold Będkowski – Główny ekspert ds. lingwistyki obliczeniowej i rozwoju działań z obszaru AI

    (pobierz PDF)
  • Zasoby i narzędzia wspierające podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych bazujące na danych Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji
    dr Kamila Pawłowska – Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowt Instytut Badawczy
    Robert Ziółkowski – Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowt Instytut Badawczy

    (pobierz PDF)

Filmy


Zdjęcia


Konferencja - zdjęcie 1
Konferencja - zdjęcie 2
Konferencja - zdjęcie 3
Konferencja - zdjęcie 4
Konferencja - zdjęcie 5
Konferencja - zdjęcie 6
Konferencja - zdjęcie 7
Konferencja - zdjęcie 8
Konferencja - zdjęcie 9
Konferencja - zdjęcie 10
Konferencja - zdjęcie 11
Konferencja - zdjęcie 12

Prelegenci

Absolwent informatyki i ekonometrii na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. W Instytucie Badań Edukacyjnych zatrudniony od roku 2019. W ZRK3 pracuje jako ekspert informatyk odpowiedzialny za rozwój systemu informatycznego i narzędzi tworzonych w ramach projektu. Ponadto jako ekspert ds. lingwistyki obliczeniowej zajmuje się m.in. analizą ogłoszeń o pracy, w tym ekstrakcją i badaniem opisów umiejętności z wykorzystaniem metod przetwarzania języka naturalnego.
Adiunkt w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Językoznawstwa Komputerowego, ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych PIB. Jego zainteresowania naukowe obejmują pragmatykę językoznawczą, przetwarzanie języka naturalnego, semiotyką logiczną i logikę praktyczną. Badacz i dydaktyk, uczestnik licznych projektów naukowych, edukacyjnych i wdrożeniowych, popularyzator nauki. Wykorzystuje techniki przetwarzania języka naturalnego do analizy opisów kwalifikacji, kompetencji i ofert pracy.
Krajowy koordynator projektu ReferNet Cedefop Poland i asystent w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym. Członek Stały sieci CareersNet Cedefop. Zajmuje się badaniami edukacji i analizami polityk publicznych, w szczególności edukacją zawodową i doradztwem zawodowym. Jest autorem publikacji z zakresu kształcenia i doradztwa zawodowego. Realizował i nadzorował projekty systemowe oraz koordynował projekt Euroguidance w Polsce.
Naczelnik wydziału ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Departamentu Kształcenia Zawodowego MEN. Absolwent Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie. W latach 2007-2013 pracował w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od 2013 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Lider Grupy Roboczej Edukacja i Kariera Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej, członek Zespołu Eksperckiego Bilansu Kapitału Ludzkiego 3.0, specjalista w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach. Autor kilkuset publikacji, w tym współautor opracowania „Kompetencje w świecie komunikacji marketingowej” (Warszawa, 2022). Dla Polskiego Radia Kielce S.A. prowadzi podcast Chwila dobrej roboty, poświęcony karierze i rynkowi pracy (od 2020 roku powstało 245 odcinków). Po godzinach członek Rady Programowej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej i The Tolkien Society. Jeden z koordynatorów Kongresów Futurologicznych PFFN.
Doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych z informatyki na Politechnice Warszawskiej. Od 2015 roku członkini kolejnych zespołów badawczych w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym, zaangażowanych w opracowanie rozwiązań dotyczących Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Wykonawczyni analiz i badań trendów i zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje, m.in. w sektorze motoryzacji i bankowości. Współautorka raportów i poradników dotyczących rozwoju oferty kwalifikacji i zapewniania ich jakości. Uczestniczka projektu Pilot project for linking learning outcomes of qualifications to ESCO skills. Aktualnie wiceliderka projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie przez całe życie (ZRK3)” zaangażowana między innymi w opracowanie i wdrożenie narzędzi wspierających diagnozowanie, badanie, opisywanie i sprawdzanie umiejętności.
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek ekonomia. W latach 2010–2017 ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych. Uczestniczył w pracach nad przygotowaniem i wdrożeniem zintegrowanego systemu kwalifikacji. Był ekspertem Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie tworzenia podstaw programowych kształcenia w zawodach. Od ponad 10 lat prowadzi projekty badawcze oraz wdrożeniowe w obszarze szkolnictwa zawodowego i rynku pracy dla polskich ministerstw oraz instytucji Unii Europejskiej. Obecnie pełni funkcję wicedyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz reprezentuje Polskę w Grupie Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej. Przewodniczący Rady Interesariuszy ZSK. Był doradcą krajów Zjednoczonego Królestwa (Szkocji, Walii oraz Anglii i Irlandii Północnej) w procesie referencyjnym związanym z Europejską Ramą Kwalifikacji, a także Gruzji, Macedonii Północnej oraz Ukrainy. Współpracuje z agendami Unii Europejskiej: European Training Foundation, Cedefop, DG EMPL, DG EAC, a także Council of Europe w projekcie nakierowanym na wsparcie rozwijania kompetencji obywatelskich w ramach szkolnictwa zawodowego.
Ekspert kluczowy w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym. Zajmował się szeroko pojętą problematyką uczenia się i edukacji jako badacz społeczny, streetworker, trener, nauczyciel akademicki i koordynator projektów. Od 2018 roku pracuje w IBE PIB przy projektach wspierających rozwój systemowych rozwiązań dotyczących rozwoju umiejętności i zdobywania kwalifikacji w Polsce. Koordynował realizację badania „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” służącego rozpoznaniu i analizie ścieżek edukacyjnych aktywnie uczących się dorosłych. W projekcie „Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie” odpowiada za prace dotyczące tworzenia standardów projektowania, opisywania i zapewnienia jakości mikropoświadczeń w systemie Odznaka+.
Profesor na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie ukończył studia socjologiczne, a następnie uzyskał doktorat w naukach ekonomicznych. Obecnie dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Wcześniej związany był również z Uniwersytetem Pittsburskim w Stanach Zjednoczonych oraz Uniwersytetem Ludwika i Maksymiliana w Monachium. Pracował także naukowo w Robert Schuman Centre for Advanced Studies na EUI we Florencji. W latach 2008–2012 był analitykiem w zespole PISA w OECD w Paryżu. W latach 2005–2008 pracował w zespole badawczym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w której zajmował się edukacyjną wartością dodaną. W tych latach współpracował także z CASE – Centrum Analiz Społeczno- Ekonomicznych. W 2012 roku został powołany na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, w którym odpowiadał za strategię i finansowanie. W 2014 roku założył Fundację Evidence Institute, aby promować wykorzystanie badań w praktyce nauczania i budowaniu polityki edukacyjnej. Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych oraz wielu raportów z badań i prac popularyzatorskich.
Psycholog. Zajmuje się tematyką doradztwa zawodowego od 2010 roku. Pierwsze autorskie projekty skierowała do uczniów szkół gimnazjalnych. Następnie założyła Fundację ZwrotNa i zaczęła tworzyć programy, które adresowała także do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, ich rodziców, nauczycieli i doradców zawodowych. Interesuje się zagadnieniem przebiegu procesów decyzyjnych u osób, które dokonują wyborów edukacyjno-zawodowych, a analizę i obserwację tych zjawisk osadza w podejściu systemowym. Przez blisko 10 lat pracowała w Instytucie Badań Edukacyjnych. Jest autorką publikacji poświęconych tematyce doradztwa zawodowego. W swojej praktyce szczególnie lubi pracować z młodzieżą oraz osobami w procesie zmiany zawodowej. Jest członkiem Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej.
Wieloletni wykładowca Wydziału Mechanicznego Politechniki Morskiej w Szczecinie. Specjalność: komputerowe wspomaganie projektowania, mechanika techniczna. Certyfikowany egzaminator Centrum Modelowania Przestrzennego z kwalifikacji wolnorynkowych związanych z modelowaniem, skanowaniem oraz drukiem 3D. Inicjator utworzenia oraz koordynator nowego (pierwszego w kraju) kierunku studiów „Inżynieria modelowania przestrzennego” i jednocześnie autor treści programowych wszystkich przedmiotów zawodowych i specjalistycznych na tym kierunku.
Kierownik w Departamencie Usług Rozwojowych PARP. W PARP od 20 lat – przez cały ten czas zajmuje się realizacją interwencji publicznych w obszarze usług, przede wszystkim szkoleń i doradztwa. Specjalizuje się w tematyce popytowych systemów dystrybucji środków publicznych. Przez wiele lat związany z projektem Bazy Usług Rozwojowych, odpowiadał m.in. za przygotowanie jakościowych standardów świadczenia usług szkoleniowych, doradczych, mentoringowych i coachingowych. Obecnie pełni funkcję kierownika Sekcji współpracy z interesariuszami Bazy Usług Rozwojowych. Zaangażowany w proces wyboru projektów w trybie konkursowym, w tym przygotowywanie założeń ogłaszanych przez PARP konkursów i przewodniczenie Komisjom Oceny Projektów w ramach PO POWER.
Liderka projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie”. Od 2012 r. zaangażowana w przygotowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji w Polsce, potem założeń dla Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Rejestru Kwalifikacji, a następnie we wdrażanie nowych rozwiązań w ministerstwach. Po przejęciu w 2018 r. Rejestru przez IBE była odpowiedzialna za realizację ustawowych zadań podmiotu prowadzącego Rejestr, potem za działania związane z monitorowaniem ZSK. Od 2021 r. odpowiedzialna jest za całość prac związanych z Rejestrem. Obecnie zaangażowana także w tworzenie i rozwój narzędzi cyfrowych ułatwiających wykorzystanie danych z Rejestru w podejmowaniu wyborów edukacyjnych i zawodowych, z zastosowaniem AI. Wcześniej doświadczenie zawodowe zdobywała w organizacjach pozarządowych, instytucjach samorządowych oraz w administracji rządowej, a także w placówkach naukowo- badawczych.
Zastępca dyrektora ds. rozwoju oprogramowania w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym. Tytuł magistra socjologii uzyskał na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, zaś tytuł inżyniera informatyki w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk. Ukończył studia podyplomowe z zakresu Informatyki Gospodarczej w Szkole Głównej Handlowej oraz studia podyplomowe MBA Kaizen Industry 4.0 w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe oraz certyfikaty w obszarze analizy i programowania systemów informatycznych. Jego zainteresowania zawodowe obejmują zarządzanie projektami zwinnymi, tworzenie i rozwój oprogramowania oraz zarządzanie kulturą organizacyjną.
Doradca zawodowy, pedagog. Kierownik Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego Ośrodka Rozwoju Edukacji. Od wielu lat zajmuje się tematyką doradztwa zawodowego dla młodzieży w tym młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Koordynator projektów szkoleniowych adresowanych do młodzieży. Trener metod pracy z osobami bezrobotnymi i poszukującymi pracy.
Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Warszawskiego, doradca zawodowy, trener kompetencji rekrutacyjnych. Socjolog, skończyła liczne kursy specjalistyczne z metodyki doradczej oraz studia podyplomowe z planowania karier dla osób z niepełnosprawnościami i zarządzania projektami. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu doradztwa indywidualnego i grupowego dla dorosłych, głównie na uczelni i w organizacjach pozarządowych  w projektach aktywizacji zawodowej.
Ekspertka w obszarze edukacji z 20-letnim stażem pracy. Od 2021 roku pracuje w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, gdzie koordynuje kwestie związane z edukacją w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wcześniej przez 6 lat pracowała w Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej, gdzie odpowiadała za grupę roboczą ds. uczenia się osób dorosłych, wdrażała Pakt na rzecz Umiejętności, będący kluczowym działaniem Europejskiej Agendy Umiejętności, a także wspierała wejście w życie zalecenia Rady dotyczącego ścieżek poprawy umiejętności. W latach 2004–2015 pracowała w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, gdzie wraz ze swoim zespołem zajmowała się rozwijaniem krajowego systemu podnoszenia kompetencji oraz realizacją projektów szkoleniowych wspierających MŚP i ich pracowników w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku pracy.
Psycholog pracy, organizacji i zarządzania, socjolog, doradca zawodowy z kilkunastoletnim doświadczeniem w realizacji usług szkoleniowo-doradczych (trener, coach, moderator) oraz projektów społecznych i rozwojowych. Od 15 lat pracownik IBE w rolach ekspertki ds. szkoleń - trenera oraz pracownika merytorycznego. Adiunkt MANS na wydziale psychologii oraz wykładowca akademicki przedmiotów dot.: psychologii, rynku pracy, doradztwa edukacyjno- zawodowego, polityk UE w zakresie tworzenie modeli i programów dedykowanych doradztwu kariery i innych. Podejmuje wyzwania związane z tematyką kwalifikacji: obroniona praca dr w 2011 r. pn. „Postawa wobec podnoszenia kompetencji a funkcjonowanie na rynku pracy”, bierze udział w szkoleniach, konferencjach, itp. W projekcie ZRK3 z zaangażowaniem podejmuje się działań trenerskich oraz koncepcyjno-wdrożeniowych dot. wykorzystania potencjału narzędzi ZRK m.in w planowaniu rozwoju edukacyjno-zawodowego, realizacji usług doradczych, prowadzeniu lekcji w różnych typach szkół.
Badacz społeczny. Od 2005 roku prowadzi badania na użytek polityk publicznych, przede wszystkim w obszarze edukacji, włączenia społecznego i uczestnictwa w kulturze. W Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym pracuje jako ekspert kluczowy w projekcie Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych. Zajmuje się m.in. poznawaniem potrzeb użytkowników systemu i planowaniem sposobu prezentowania wyników i zakresu wykorzystywanych danych. Wcześniej kierował z powodzeniem kilkudziesięcioma diagnozami i ewaluacjami prowadzonymi głównie na zamówienie instytucji administracji publicznej.
Kierownik Zespołu ds. Systemu Kwalifikacji w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym z ponad 10-letnim doświadczeniem w zakresie wdrażania i doskonalenia tego systemu, w tym w takich obszarach jak sektorowe ramy kwalifikacji, wspieranie instytucji certyfikujących, zewnętrzne zapewnianie jakości czy nadawania kwalifikacji. Obecnie odpowiedzialna m.in. za nadzór nad współpracą IBE z Ministrem Koordynatorem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Minister Edukacji) w obszarze prac nad wizją dalszego rozwoju systemu, w tym kwalifikacji sektorowych oraz systemu mikropoświadczeń w Polsce. Przed dołączeniem do IBE przez wiele lat była HR Business Partnerem na rynku komercyjnym, odpowiadając m.in. za tworzenie systemów zarządzania kompetencjami. Z wykształcenia socjolog.
Ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym, członek projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie przez całe życie (ZRK3)”, w którym odpowiada za rozwój czatbotki „Zeterka” (narzędzia do automatycznego wspierania doradztwa), zaś wcześniej projektów dotyczących rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, w których zajmował się walidacją efektów uczenia się i związanymi z nią narzędziami informatycznymi. Adiunkt na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie prowadzi badania z zakresu filozofii średniowiecznej, a także relacji między logiką, teologią i sztuczną inteligencją. Autor raportu "Testing AI as a Rational Theologian", podsumowującego badania nad dużymi modelami językowymi sfinansowane przez Uniwersytet Oksfordzki, a także ponad 40 innych publikacji naukowych.
Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z organizacją związany od 2005 roku, od 2018 jest jej prezesem. Ekspert edukacyjny, doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz, a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Inicjator i twórca programów edukacyjnych i programów doskonalenia dla placówek oświatowych. Jako ekspert współpracował m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.
Główny ekspert ds. rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, związany z Instytutem Badań Edukacyjnych od 2014 roku. Członek zespołu w projekcie „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie przez całe życie”. Odpowiedzialny głównie za analizę otoczenia Rejestru i projektowanie rozwiązań o charakterze strategicznym dotyczących współpracy z interesariuszami ZSK i ZRK, a także za wsparcie w wyborze ministra właściwego dla kwalifikacji włączanych do ZSK. Absolwent socjologii w Collegium Civitas oraz International Business Program na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Agenda

Logo Ministra Edukacji
Logo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Logo Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
Logo Ministerstwa Cyfryzacji
Logo Ośrodka Rozwoju Edukacji

Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS)

8:55 - 10:00

Rejestracja uczestników

10:00 - 10:15

Prowadzący konferencję: dr Emilia Danowska-Florczyk i Robert Ziółkowski

Otwarcie konferencji

Monika Sikora, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Tomasz Kulasa, Dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji Narodowej
dr hab. Maciej Jakubowski, Dyrektor, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

10:15 - 10:45

Co wiemy o kompetencjach Polaków?
Wyniki badań kompetencji oraz analizy danych administracyjnych

dr hab. Maciej Jakubowski, Dyrektor, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

 

I. Umiejętności – perspektywa zasobów danych

10:45 - 12:00

W labiryncie umiejętności, kwalifikacji i zawodów.
Czy Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest potrzebny?

Agnieszka Marszałek, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Leopold Będkowski, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

Rola danych w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych,
w tym danych z Rejestru Kwalifikacji

Panel dyskusyjny

Prowadzący:

Agnieszka Marszałek, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

Paneliści:

dr Marcin Będkowski, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Jerzy Bielecki, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Zbigniew Brzeziński, Sektorowa Rada ds. Kompetencji w sektorze komunikacji marketingowej
dr inż. Waldemar Kostrzewa, Politechnika Morska w Szczecinie
Tomasz Płachecki, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

12:00 - 12:30

Przerwa

 

II. Umiejętności – perspektywa obywatela

12:30 - 13:45

Zasoby i narzędzia wspierające podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych bazujące na danych Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji

Wprowadzenie

dr Kamila Pawłowska, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Robert Ziółkowski, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

W jaki sposób Polacy mogą znaleźć kwalifikacje dla siebie?

Panel dyskusyjny

Prowadzący:

dr Emilia Danowska-Florczyk, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

Paneliści:

dr Wojciech Gola, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Magdalena Kamieniecka, Fundacja ZwrotNa
Aleksandra Mięczakowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Monika Niepiekło, Akademickie Biuro Karier Uniwersytetu Warszawskiego
dr Marcin Trepczyński, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
dr Jędrzej Witkowski, Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

III. Umiejętności – perspektywa rozwiązań systemowych

13:45 - 14:45

Rozwiązania systemowe na rzecz rozwoju umiejętności Polaków - wyzwania

Panel dyskusyjny

Prowadzący:

Agnieszka Szymczak, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy

Paneliści:

Lech Boguta, Ministerstwo Edukacji Narodowej
dr Horacy Dębowski, Centralna Komisja Egzaminacyjna
dr hab. Ewa Flaszyńska, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej
Szymon Kurek, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Marek Michajłowicz, Ośrodek Przetwarzania Informacji
Anna Nikowska, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

14:45 - 15:00

Podsumowanie konferencji

15:00 - 16:00

Obiad